لینک های دسترسی

Breaking News

عضویت در ناتو؛ سویدن به نتایج انتخابات ترکیه چشم دوخته است


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه (چپ) با اولف کریسترسن، صدراعظم سویدن
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه (چپ) با اولف کریسترسن، صدراعظم سویدن

سویدن که با وصف تلاش فراوان تا هنوز به دلیل مخالفت ترکیه نتوانسته است، عضویت سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را کسب کند، امیدوار است که انتخابات ماه آینده در ترکیه سبب ایجاد تغییر کلی به سود سویدن باشد.

حکومت به رهبری رجب طیب اردوغان در ترکیه تا کنون با عضویت سویدن در ناتو مخالفت کرده و پیروزی مخالفان سیاسی اردوغان ممکن تغییری را در این رویکرد انقره ایجاد کند.

سویدن و فنلند چند هفته پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین برای عضویت در پیمان ناتو درخواست دادند.

ناتو در اوایل ماه جاری از پیوستن فنلند به این ایتلاف استقبال کرد. اما تقاضای سویدن تا هنوز از سوی ترکیه که عضو ناتو است، تصدیق نشده است. برای پیوستن کشور جدید به ناتو باید تمام ۳۰ عضو این پیمان توافق داشته باشند.

ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

در نزدیک به یک سال گذشته، گروه های کرد در سویدن تظاهرات ضد ترکیه را برپا کرده اند و به هر گونه معامله با آنچه آنان یک حکومت فاشیست در ترکیه می خوانند اعتراض کرده اند.

اما صدر اعظم سویدن ابراز امیدواری کرده است که انتخابات ماه آینده در ترکیه بتواند یک تغییر کلی را به وجود دارد.

اولف کریسترسون، صدر اعظم سویدن گفت:"اکنون ما منتظر انتخابات ترکیه استیم. من فکر می‌کنم هر کسی پی برده است که این انتخابات که مربوط به سیاست‌های داخلی ترکیه است و کاملا قابل درک است اما نقش اساسی در سیاست آن کشور دارد و در اکثر کشورها نیز چنین است."

سویدن قرار است یک قانون ضد دهشت افگنی جدید را معرفی کند که به اساس آن ترکیه را برای تصدیق تقاضای عضویت در ناتو متقاعد خواهد کرد. ترکیه بلافاصله به این انکشاف پاسخ نداده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این مورد گفت:"البته، آنان برخی گام‌ها را برداشته اند اما کافی نیست. ما توقع مساعی بیشتری را در زمان پیش رو داریم."

ناتو امیدوار است که تقاضای سویدن قبل از نشست سالانه این ایتلاف در ماه جولای تصدیق شود.

آلپر کوسکون، پژوهشگر در موسسه تحقیقاتی کارنسگی برای صلح بین المللی می‌گوید: "تصدیق تقاضای سویدن بستگی به نتایج انتخابات ترکیه دارد، اینکه چه کسی برنده خواهد شد. مقام‌های حکومتی ترکیه آن وقت خواهند توانست به مردم خود و در کل به عموم بگوید که برخی توقعات ترکیه از سویدن در خصوص اجرایی شدن آن قانون برآورده شده است یا نه."

اما مسایل داخلی ترکیه از پالیسی خارجی آن کشور در انتخابات پیشی خواهد گرفت و به گفته آلپر این موضوع می تواند به نفع تقاضای سویدن برای پیوستن به ناتو باشد.

آلپر گفت: "به ویژه اکنون، در شرایط بعد از زلزله و اوضاع اقتصادی ترکیه، این بحث بسیار کمرنگ شده است. از آن جهت من فکر نمی‌کنم تا جایی که به نظر عامه مردم مربوط است یا به علاقه احزاب سیاسی در ترکیه مربوط است، این مسله موضوع اصلی باشد."

احزاب مخالف ترکیه از کمال قلیچدار اوغلو، تنها نامزد در مقابل رجب طیب اردوغان، حمایت می‌کنند.

همزمان با این، قانونگذاران هنگری، عضو دیگر ناتو نیز تا کنون پیشنهاد پیوستن سویدن را به ناتو تایید نکرده اند. تحلیلگران می‌گویند که تصدیق پیوستن سویدن به ناتو از سوی ترکیه احتمالا بر هنگری فشار وارد خواهد کرد که اقدام مشابهی را اتخاذ کند.

XS
SM
MD
LG