بلینکن به هدف جلوگیری از گسترش جنگ اسراییل و حماس با رهبران اردن و قطر ملاقات کرد

از چپ به راست، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده،‌ روز یکشنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) به منظور رفع نگرانی‌ها و جلوگیری از تشدید جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه، به اردن و قطر سفر کرد و با رهبران دو کشور ملاقات کرد.

این دپلومات ارشد امریکا در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر، بر اهمیت کاهش تلفات غیرنظامیان در جنگ جاری میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه تاکید کرد. بلینکن همچنین خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای حیاتی فلسطینی‌هایی شد که در غزه با گرسنگی مواجه استند.

اما در عین حال، ایالات متحده نه تنها به حمایت خود از اسرییل ادامه داده، بلکه تقاضای کشور‌های عرب را مبنی بر آتش‌بس در غزه که سه ماه از آن سپری شده، رد کرده است. اسراییل تعهد کرده است جنگ را تا زمانی ادامه خواهد داد که معتقد شود تهدید حملات حماس در آینده ریشه کن شده و این گروه شبه نظامی دیگر نوار غزه را کنترول نمی‌کند.

قبل از اینکه بلینکن به واشنگتن دی‌سی بر گردد، این دپلومات ارشد ایالات متحده پس از اردن و قطر، قرار است به امارات متحدهٔ عرب، عربستان سعودی، اسراییل و کرانه غربی سفر کند. پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه، این چهارمین بار است که بلینکن به شرق میانه سفر می‌کند.

پس از سفر بلینکن به اردن،‌ قصر شاهی اردن گفت که ملک عبدالله دوم از وزیر خارجهٔ ایالات متحده خواسته است که برای تامین آتش‌بس در نوار غزه، فشار‌ها را افزایش دهد تا بحران بشری که در نتیجهٔ جنگ سه ماه گذشته به میان آمده است، پایان یابد.

در اعلامیهٔ قصر شاهی اردن آمده است که ملک عبدالله دوم به بلینکن در مورد "عواقب فاجعه‌بار" ادامهٔ پرخاشگری در برابر غزه هشدار داد. پادشاه اردن گفته است که بحران بشری غزه باید پایان یابد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، با نشر اعلامیه‌ای گفت که بلینکن در دیدار با عبدالله دوم "تعهد ایالات متحده را برای نیل به صلح پایدار و امنیت برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها از طریق ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، برجسته کرد."

واشنگتن تا اکنون دوبار در شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ها در مورد آتش‌بس میان حماس و اسراییل را ویتو کرده است، اقدامی که خشم کشورهای عرب را بر انگیخته است.

اما ایالات متحده و اسراییل همواره گفته اند که آنان به این باوراند که آتش‌بس فقط به حماس کمک خواهد کرد تا قادر به تجدید قوا شود و جنگ خود را بر ضد نیروهای اسراییلی ادامه بدهد.

پیش از این، بلینکن پس از ملاقات با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، شنبه شب در استانبول به خبرنگاران گفت که انقره آماده است تا با استفاده از نفوذ خود در کشور‌های عمدهٔ شرق میانه برای کاهش تنش و جلوگیری از گسترش جنگ غزه اقدام کند. اردوغان یکی از شدیدترین منتقدان در جهان اسلام است که مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ نوار غزه است.

جنگ میان حماس و اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر آغاز شد. مقامات اسراییلی گفته اند که تندروان حماس در جریان حمله بر اسراییل ۱۱۴۰ نفر را کشته و کم و بیش ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

پس از آن در جریان حملات اسراییلی بر غزه، به گفتهٔ مقامات صحی فلسطین، ۲۲۸۳۵ نفر در غزه کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان بوده اند.

ایالات متحده به کرات از کشته شدن غیرنظامیان انتقاد کرده و از اسراییل خواسته است تا برای حفاظت از غیرنظامیان اقدامات بیشتری را اتخاذ کند.