لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن بار دیگر برای گفتگو در مورد جنگ غزه وارد شرق میانه شد


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، به ترکیه رسید
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، به ترکیه رسید

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز جمعه پنجم جنوری (۱۵ جدی) در آغاز سفرش به شرق میانه به ترکیه رسید تا در مورد جنگ سه ماهه میان اسراییل و گروه حماس در غزه با مقامات در منطقه گفتگو کند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه، این چهارمین بار است که بلینکن به شرق میانه سفر کرده است.

وزارت خارجهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بلینکن قرار است از اسراییل، مقامات فلسطینی در کرانهٔ غربی و پنج کشور عربی: مصر، اردن، قطر، عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب دیدن کند.

بلینکن روز شنبه در استانبول با هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه، و سپس با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور آن کشور، ملاقات خواهد کرد. اردوغان یکی از شدیدترین منتقدان در جهان اسلام است که مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ نوار غزه است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، به خبرنگاران گفت: "انتظار نداریم که هر صحبت در این سفر آسان باشد. بدیهی است که مسایل دشوار و انتخابات مشکل پیش رو است."

او اما افزود که وزیر خارجهٔ امریکا معتقد است که این مسوولیت ایالات متحده است تا تلاش‌های دپلوماتیک را رهبری و به مشکلات پیش رو رسیدگی کند.

بلینکن در جریان سه سفر قبلی‌اش به شرق میانه تلاش کرد تا از گسترش جنگ جلوگیری کند، اما این دپلومات ارشد ایالات متحده حالا به منطقه‌ای برگشته است که شاهد حملات از لبنان، عراق، یمن، سوریه و ایران بوده است.

حمله‌ای در بیروت، پایتخت لبنان، که به طور گسترده تصور می شود توسط اسراییل انجام شده است، روز سه شنبه یکی از رهبران ارشد حماس را کشت. در عین حال، شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخوردار است، کشتی‌های تجارتی را در بحیرهٔ‌ سرخ آماج حملات قرار داده است. این شورشیان گفته اند حملات آنان بر ضد اسراییل و به حمایت از گروه حماس صورت می‌گیرد.

ایران نیز به نوبه خود روز چهارشنبه با یکی از مرگبارترین حملات از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ مواجه شد. در آن روز، در دو انفجار در میان جمعیتی که برای شرکت در مراسم یادبود از چهارمین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، گرد هم آمده بودند، کم از کم ۸۴ نفر کشته شدند.

تهران در وهلهٔ نخست اسراییل و ایالات متحده را مقصر این حملات قلمداد کرد،‌ اما سپس گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این حملات را بر عهده گرفت.

پس از حملات گروه حماس بر اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر صورت گرفت،‌ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از اسراییل حمایت قاطع کرده است. در حملهٔ حماس بر جنوب اسراییل، ۱۱۴۰ نفر که بیشتر شان غیر نظامیان بودند،‌ کشته شدند و تندروان این گروه ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند.

ایالات متحده تا حالا دو بار از حق ویتو خود در شورای امنیت ملل متحد که خواهان آتش‌بس در نوار غزه بود، استفاده کرده است. این اقدام ایالات متحده موجب خشم جهان عرب شده است. چند روز قبل بلینکن برای دومین بار کانگرس ایالات متحده را دور زد تا تسلیحات را به اسراییل ارسال کند.

اما رییس جمهور بایدن نسبت به بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، نیز ابراز خشم کرده است، زیرا او یک حمله انتقام جویانه بی وقفه را در نوار غزه تحت حاکمیت حماس دنبال می کند، حملاتی که بخش اعظم نوار غزه را به ویرانه مبدل کرده است.

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر، اسراییل حملات زمینی و هوایی شدید را در نوار غزه آغاز کرد. به گفتهٔ وزارت صحت غزه از آغاز حملات اسراییل تا حال ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر که اکثر شان زنان و کودکان اند، کشته شده اند. بخش اعظم باشندگان سرزمین های فقیر و محاصره شده نوار غزه به دلیل حملات پیهم اسراییل مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG