بلینکن در سفر به ترکیه به کمک بیشتر به غزه تعهد کرد

جریان دیدار انتونی بلینکن (چپ) با هاکان فیدان در مقر وزارت خارجهٔ ترکیه

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه ششم اکتوبر (۱۵ عقرب) گفت که به شدت سرگرم کار است تا حجم کمک‌های بشری به غیرنظامیانی که در غزه گیرمانده اند، به گونهٔ چشمگیر افزایش یابد.

بلینکن هم در گفتگوی ۲.۵ ساعتهٔ خود با هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه، و هم در دیدار با سایر رهبران منطقه تلاش کرده است تا اجماع منطقه‌ای را در محور دیدگاه واشنگتن در پیوند با جنگ میان حماس و اسراییل ایجاد کند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در پایان سفرش به منطقه گفت: "بدیهی است که ما بر همه مسایل توافق نداریم، اما دیدگاه‌های مشترکی وجود دارد که می‌توانیم با هم کار کنیم."

ترکیه که عضو پیمان ناتو است،‌ به گونهٔ فزاینده از چگونگی تهاجم اسراییل بر ضد تندروان حماس انتقاد کرده است.

همزمان با دیدار بلینکن و فیدان در مقر وزارت خارجهٔ ترکیه، صدها نفر در بیرون ساختمان وزارت خارجهٔ ترکیه و ده‌ها نفر دیگر در نزدیکی سفارت ایالات متحده در انقره تظاهرات را راه اندازی کردند.

همچنین،‌در حالیکه بلینکن سرگرم دیدار از انقره بود، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز دوشنبه به ساحات دوردست در شمال‌شرق ترکیه سفر کرد.

یک روز پیش از این، معترضان خشمگین در ترکیه روز یکشنبه به سمت یک پایگاه هوایی در جنوب شرق ترکیه که میزبان نظامیان امریکایی است، حرکت کردند و پولیس برای متفرق کردن آنان از گاز اشک آور و موترهای آبپاش کار گرفت.

بلینکن به خبرنگاران گفت که واشنگتن از "نگرانی عمیق" ترکیه در پیوند به "بهای هولناک" جنگ در غزه با خبر است. او گفت: "آنگونه که گفتم،‌ ما به شدت سرگرم کار استیم تا کمک‌های بیشتر بشری به غزه فراهم شود و روش‌های ملموس برای انجام آن داریم...در روزهای آینده شاهد افزایش چشمگیر مساعدت‌ها [به غزه] خواهیم بود."

یک منبع دپلوماتیک ترکیه گفته است که فیدان به خاطر استقرار "آتش‌بس فوری" در غزه بر بلینکن فشار وارد کرده است. خبرگزاری فرانس‌پرس، بدون ذکر نام،‌ از قول این منبع نگاشته است: "فیدان همچنین به بلینکن خاطر نشان کرده است که بمباردمان اهداف ملکی و تخریب زیربناها در غزه، غیرقابل قبول است."

از هفتم اکتوبر که جنگ میان حماس و اسراییل آغاز شده است، به گفتهٔ مقامات اسراییلی تا کنون بیش از ۱۴۰۰ نفر در اسراییل کشته شده و نزدیک به ۲۴۰ اسراییلی و شهروندان کشورهای خارجی از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شده اند.

در پاسخ به حملهٔ حماس، اسراییل غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی فلسطین،‌ تا روز دوشنبه ششم نومبر بیش از ده هزار نفر ، عمدتاً زنان و کودکان فلسطینی، کشته شده و ده‌ها هزار فلسطینی دیگر زخمی شده اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و فرانس‌پرس استفاده شده است.