بلینکن در گفتگو با وزیر خارجه چین بر 'حفظ چینل‌های ارتباطی باز' تاکید کرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده پیش از سفر هفتهٔ آیندهٔ خود به بیجینگ، گفت که روز سه شنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) در یک تماس تیلفونی با چین گانگ، وزیر خارجهٔ چین در مورد "چینل‌های ارتباطی باز" بین دو کشور گفتگو کرد.

آقای بلینکن در تویتی نگاشته است: "امشب با چین گانگ، وزیر خارجهٔ چین تلیفونی صحبت کردم. در مورد تلاش‌های جاری برای حفظ چینل‌های ارتباطی باز و همچنین مسایل دوجانبه و بحث و تبادل نظر شد."

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: "وزیر خارجه در مورد اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز برای مدیریت مسوولانه روابط ایالات متحده و جمهوری خلق چین برای جلوگیری از محاسبات نادرست و درگیری بحث و گفتگو کرد و به طیفی از مسایل دوجانبه و جهانی پرداخت."

به گفتهٔ میلر، آقای بلینکن برای همتای چینی خود "صراحتاً اعلام کرد که ایالات متحده به استفاده از تعاملات دپلوماتیک برای مطرح کردن نگرانی‌ها و همچنین زمینه‌های همکاری‌ بالقوه ادامه خواهد داد."

مقامات امریکایی که نخواستند نام شان در این گزارش ذکر شود، گفته اند که آقای بلینکن به تاریخ ۱۸ جون وارد بیجینگ خواهد شد. این نخستین سفر یک دپلومات ارشد امریکا به چین پس از سال ۲۰۱۸ می‌باشد.

قرار بود وزیر خارجهٔ ایالات متحده در ماه فبروری به بیجینگ سفر کند، اما پرواز یک بالون جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده باعث شد تا بلینکن سفرش را به بیجینگ فسخ کند. انتظار می‌رفت که بلینکن در این سفر برای بهبود روابط میان واشنگتن و بیجینگ تلاش کند، روابطی که در چند سال اخیر فراز و فرود و تنش فراوانی را تجربه کرده است.

رییس جمهور جوبایدن و همتای چینی اش، شی جینپینگ در ماه نوامبر سال گذشته در جزیزه بالی اندونیزیا ملاقات و توافق کردند تا تنش‌ها بین دوکشور از کنترول خارج نشوند. فرستادن بلینکن به بیجینگ نیز بخشی از توافق هر دو رییس جمهور بود.

روابط واشنگتن و بیجینگ در چند سال اخیر به دلیل اختلاف روی برخی مسایل، از جمله اقتصاد، تجارت، حقوق بشر، امنیت و نفوذ فزایندهٔ چین در منطقه پرتنش بوده است. پس از سفر نانسی پلوسی، رییس پیشین مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان که مایۀ خشم شدید چین شد، بیجنیگ تماس‌ها با مقام‌های امریکایی را در برخی زمینه‌ها به شمول مذاکرات تغییر اقلیم متوقف کرد.

در همین حال وزارت خارجهٔ چین نیز روز چهارشنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفتگوی تیلفونی وزرای خارجهٔ دو کشور را تایید کرده به نقل از وزیر خارجهٔ چین گفته است که روابط بین دو کشور با "مشکلات و چالش های جدید" روبرو است.

براساس این بیانیه، چین به بلینکن گفته است که "از ابتدای سال میلادی، روابط چین و امریکا با مشکلات و چالش‌های جدیدی مواجه شده است" و افزوده "معلوم است که چه کسی مسوول است".

وزیر امور خارجه چین افزود: "چین همیشه روابط چین و امریکا را بر اساس اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد که توسط رییس جمهور شی جینپنگ مطرح شده است، می بیند و مدیریت می‌کند."