لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی: چین از چندین سال بدینسو در کیوبا واحد استخباراتی دارد


یک مقام قصر سفید روز شنبه ۱۰ جون (۲۰ جوزا) گفت که چین از سال‌هاست که یک واحد استخباراتی در کیوبا دارد و در سال ۲۰۱۹ در تلاش برای تقویت حضور خود در جزیره کارایب، آن را ارتقا داده است.

این مقام که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود گفت: "این (حضور چین در کیوبا) به خوبی در اسناد استخباراتی مستند شده است."

به گفتهٔ این مقام زمانی که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در سال ۲۰۲۱ تصدی ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، "ما در مورد تعدادی از تلاش‌های حساس چین برای گسترش زیربنا‌های لوژستیکی، پایگاه و جمع آوری (اطلاعات) در سرتاسر جهان مطلع شدیم."

او گفت: "این تلاش‌ها شامل حضور تاسیسات جمع آوری اطلاعات چین در کیوبا بود. در واقع، چین در سال ۲۰۱۹ امکانات جمع آوری اطلاعات خود را در کیوبا ارتقا داد."

رسانه‌های خبری امریکایی نیز روز جمعه جون (۱۸ جوزا) گزارش دادند که کیوبا به گونهٔ سری توافق کرده است تا به بیجنگ اجازهٔ ایجاد یک مرکز جاسوسی استراق سمع الکترونیکی را در یک جزیرهٔ بدهد که ۱۶۰ کیلومتر از امریکا فاصله دارد.

حکومت کیوبا که قبلا وجود یک پایگاه جاسوسی چین در خاک خود را رد کرده بود، آخرین تحولات را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

کارلوس فرناندس دی کاسیو، معاون وزارت خارجهٔ کیوبا، این گزارش‌ها را "دروغین و بی ‌اساس" خوانده و گفت: "کیوبا حضور نظامی خارجی را در امریکایی لاتین رد می‌کند، به شمول پایگاه‌های متعدد ایالات متحده و نیروهای امریکایی."

او در تویتی نگاشته است که گمانه‌زنی‌های تهمت‌آمیز از طرف برخی رسانه‌ها برای ایجاد آسیب و هشدار، بدون ارایهٔ شواهد ادامه دارد.

چین روز جمعه در واکنش به گزارش رسانه‌های امریکایی به امریکا هشدار داد و گفت که این "دخالت در امور خارجی کیوبا است".

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست خبری گفت که "از وضعیت بی اطلاع است" اما افزود: "همانطور که همه ما می دانیم، شایعه پراکنی و تهمت تکتیک رایج ایالات متحده است و دخالت عمدی در امور داخلی سایر کشورها را حق انحصاری خود می‌داند."

بر اساس گزارش‌ها که برای بار نخست وال ستریت ژورنال نشر کرد، این مرکز جاسوسی چین را قادر خواهد ساخت تا مکالمات الکترونیکی را از سراسر جنوب‌شرق ایالات متحد جمع آور کند، جاییکه پایگاه‌های نظامی متعدد امریکایی وجود دارد. این مرکز همچنان تردد کشتی‌های امریکایی را نیز نظارت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG