بلینکن: توافق آتش‌بس در غزه هنوز هم امکان‌پذیر است 

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز سه شنبه ۲۱ می (اول جوزا) گفت که توافق آتش‌بس بین اسراییل و حماس در غزه هنوز هم امکان پذیر است‌، اما به گفتۀ وی پیشنهاد سارنوال محکمهٔ بین‌المللی جرایم برای صدور حکم بازداشت رهبران اسراییلی، تلاش‌های دپلوماتیک را کند می‌سازد.

بلینکن این اظهارات را در یک نشست‌ استماعیهٔ کانگرس ارایه کرد‌،‌ اما سخنرانی‌ وی به کرات از سوی اعتراض‌کنندگان منتقد حمایت ایالات متحده از اسراییل، مختل شد.

در این جریان چند اعتراض‌کننده پس از آن اخراج شدند که بلینکن را "مجرم جنگی" خواندند. با آنهم، شمار دیگری از اعتراض کنندگان که دستان‌شان را به گونهٔ‌ نمادین سرخ رنگ کرده بودند، اجازه یافتند خاموشانه در جلسه بنشینند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده از تلاش‌های قطر و مصر برای تامین آتش‌بس موقت میان اسراییل و حماس در ازای رهایی گروگانان، تمجید کرد.

اما ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده که از سوی واشنگتن در مذاکرات اشتراک کرده بود، حدود ۱۰ روز پیش ازمنطقه دست خالی برگشت.

بلینکن به کمیتهٔ روابط خارجی مجلس سنا گفت که در چندین موقع به دست‌یابی به یک آتش‌بس "بسیار نزدیک شده بودیم" و هر روز همان فاصله باقی می‌ماند "فکر می‌کنم هنوز هم امکان‌پذیر است".

او افزود که رویداد‌های متعدد، این روند را چالش‌برانگیز ساخت. او گفت: "باید بگویم، بلی تصمیم بسیار اشتباه دیروز سارنوال محکمهٔ بین المللی جرایم، فکر می‌کنم که این فقط ابعاد رسیدن به چنین توافق را پیچیده می‌سازد."

بلینکن این پیشنهاد سارنوال محکمۀ بین‌المللی جرایم را که رهبران اسراییل و گروه حماس را در یک ردیف قرار می‌دهد "شرم‌آور" خواند.

کریم خان، سارنوال محکمهٔ بین‌المللی جرایم روز گذشته گفت که حکم بازداشت رهبران اسراییل، به شمول بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل و رهبران گروه حماس را پیشنهاد کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده این مقایسه را "زننده" خواند.

قانونگذاران جمهوریخواه از بایدن خواسته اند علیه محکمهٔ بین المللی جرایم اقدام کند. دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، بر یکی از سارنوالان پیشین این محکمه تعزیرات وضع کرده بود. اما بایدن پس از رسیدن به ریاست جمهوری آن را رفع کرد.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده به وضع تعزیرات بر محکمهٔ بین‌المللی جرایم تعهد نکرد، اما به کرات گفت که ادارهٔ بایدن "پاسخ مناسبی" را ارایه خواهد کرد.

پیش از این، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته بود که واشنگتن در تحقیقات این محکمه در مورد جرایم جنگی توسط روسیه در اوکراین به همکاری‌اش ادامه خواهد داد.