بلنیکن: توافق هسته‌ای جدید با ایران مورد بحث نیست

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، روز چهارشنبه ۲۸ جون (هفتم جوزا) گفت که ایالات متحده امریکا در پی دریافت راه های حل دپلوماتیک برای معضل هسته‌ای ایران است، اما توافق جدید هسته‌ای با تهران مورد بحث نیست.

بلینکن در نشست نهاد شورای روابط خارجی در نیویارک، از تهران خواست تا دست به اقداماتی نزند که سبب افزایش تنش‌‌ها با ایالات متحده و کشورهای شرق‌میانه شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در جریان کمپاین‌های انتخاباتی و بعد از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، پیوسته برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ابراز علاقمندی کرده و گفتگوهای غیر مستقیم را با ایران آغاز کرد.

اما این گفتگوها با میانجیگری اتحادیه اروپا شکست خورد و همچنان اعتراضات گسترده در ایران، واشنگتن را به طور فزاینده ای برای دستیابی به توافق با دولت حسن روحانی، رییس جمهور پیشین ایران، دچار تردید کرد.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه،‌ چین و آلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد. بر اساس این توافق،‌ ایران متعهد شد تا برنامهٔ غنی سازی یورانیم خود را کاهش بدهد، در عوض، تعزیرات اقتصادی علیه ایران لغو شد.

اما دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات اقتصادی را بر تهران وضع کرد.

وزیر خارجهٔ امریکا گفت که اداره رییس جمهور بایدن همواره با قدرت‌های اروپایی و همچنین رقبای خود- چین و روسیه- "تلاش‌هایی با حسن نیت" را برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای انجام داده است، اما این ایران بود که یا نتوانست یا نخواست تعهد لازم را برای حل معضل هسته‌ای اش، انجام دهد.

در عین حال، بعضی رسانه ها در ماه‌های اخیر از مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده امریکا به میانجی‌گری عمان خبر داده اند.

ایران در اوایل ماه جاری اعلام کرد که به میانجی‌گری عمان با تمرکز بر توافق هسته‌ای و تبادلهٔ احتمالی زندانیان با ایالات متحده وارد مذاکرات شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، امروز دوشنبه ۲۶ جون (پنجم سرطان) در یک نشست خبری گفت: "در گذشته و در مراحل مختلف تفاهماتی از طریق واسطه‌ها بین ایران و امریکا انجام شد، اما در زمان اجرا طرف امریکایی آماده تصمیم‌گیری و اجرای تفاهمات حاصله نبود؛ با این حال پیگیری این مساله همچنان در جریان است و با ایفای نقش طرف‌های دارای حسن نیت برای بازگشت این افراد به آغوش خانواده‌هایشان در تلاش استیم و باید ببینیم امریکا آمادگی چنین تصمیمی را دارد یا خیر؟"

در حال حاضر، به شمول سیامک نمازی، تاجری که در سال ۲۰۱۵ توسط مامورین امنیتی ایران بازداشت و سپس به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شد، سه امریکایی ایرانی تبار در ایران زندانی اند.

ایران در جریان دو ماه گذشته، شش شهروند کشورهای اروپایی را از زندان آزاد کرده و در عوض آنان اسدالله اسدی، یک دپلومات ایرانی که در بلجیم به اتهام اعمال تروریستی زندانی بود،‌ از بند رها شد.