بلینکن برای پنجمین بار پس از جنگ در غزه به شرق میانه سفر کرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز یکشنبه کشورش را به قصد عربستان سعودی ترک کرد و از آنجا به اسراییل، مصر و قطر سفر خواهد کرد

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، روز یکشنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) راهی شرق میانه شد تا برای آزادی گروگان‌ها از نزد حماس بر پیشنهاد توقف جنگ در نوار غزه پافشاری کند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در نوار غزه در هفتم اکتوبر سال گذشته، این پنجمین بار است که بلینکن به شرق میانه سفر می‌کند.

این در حالی است که ایالات متحده از روز جمعه به اینسو، بیش از ۱۲۰ موضع تندروان را در عراق، سوریه و یمن هدف قرار داده، تندروانی که از حمایت ایران برخوردار اند.

جنگ در شرق میانه در حالی گسترش یافته است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، چندین بار گفت که می‌خواهد از گسترش جنگ در این منطقه جلوگیری کند.

بلینکن پس از آنکه دوشنبه گذشته با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، صدراعظم قطر، در شهر واشنگتن دی‌سی ملاقات کرد، گفت که ''امید واقعی'' برای موفقیت ''پیشنهاد خوب و قوی'' وجود دارد.

این در حالی است که صدها نفر شنبه شب در تل ابیب با برگزاری مظاهرات، خواهان اقدام سریع برای آزادی گروگان‌ها و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. آنان همچنین بر ناتوانی حکومت راست‌گرای بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در امر آزادی گروگان‌ها انتقاد کردند.

بلینکن در جریان مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس امریکا گفت که بر اسراییل فشار وارد می‌کند تا اجازه بدهد که کمک‌های بشری از جمله غذا، آب، دوا و پناهگاه برای مردم غزه فراهم شود، منطقه‌ای که در جریان تقریباََ‌ چهار ماه جنگ بخش اعظم آن در اثر بمباران اسراییل به ویرانه مبدل شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید گفته است که افزایش کمک‌های بشری برای مردم غزه اولویت درجه یک بلینکن در جریان دیدار با مقامات حکومت اسراییل است.

کشور‌ها و سازمان‌های امداد رسان از بروز قحطی در نواز غزه هشدار داده اند،‌ زیرا پس از‌ آغاز حملات اسراییل بر این منطقه،‌ مردم با کمبود غذا و آب مواجه اند.

بلینکن قرار است روز دوشنبه به عربستان سعودی سفر کند، کشوریکه قبل حملات هفتم اکتوبر حماس، گام‌هایی را برای ایجاد روابط با اسراییل برداشته بود.

پس از آنکه در ماه جنوری با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی ملاقات کرد، گفت که هنوز هم ''علاقه واضح'' برای دنبال کردن عادی سازی روابط میان دو کشور موجود است.

اما به دلیل حملات در نوار غزه، انتقاد جهان عرب از اسراییل در حال افزایش است،‌ حملاتی که به گفتهٔ مقامات وزارت صحت غزه، موجب کشته شدن ۲۷ هزار ۲۰۰ نفر شده که اکثر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

اسراییل پس از آن حملات تهاجمی را بر نواز غزه آغاز کرد که گروه حماس بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفتهٔ مقامات اسراییلی در نتیجه این حملات نزدیک به ۱۱۶۰ نفر که بیشتر شان غیرنظامیان بودند، کشته شدند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.