لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش امریکا برای پایان دادن به جنگ غزه؛ بلینکن بار دیگر به شرق میانه می‌رود


انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در تلاش برای آزادی گروگان‌های اسراییلی و افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، قرار است هفته آینده به عربستان سعودی، مصر، قطر، اسراییل و کرانه غربی سفر کند.

این پنجمین سفر بلینکن به شرق میانه از زمان حملات هفتم اکتوبر حماس به اسراییل و آغاز جنگ غزه است. قرار است بلینکن در این سفر درباره پیشنهاد مربوط به توقف جنگ در ازای آزادی گروگان‌های باقیمانده در نزد حماس رایزنی کند.

یکی از مقام‌های ارشد حماس، گروهی که از حمایت ایران برخوردار است، گفته است که به زودی به پیشنهادی که اوایل این هفته توسط مصر، قطر و امریکا در پاریس پیشنهاد و توسط اسراییل تایید شد، پاسخ داده خواهد شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفت که بلینکن برای "ایجاد منطقه‌ یکپارچه‌ و صلح‌آمیز که شامل صلح و امنیت پایدار به طور یکسان برای اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها خواهد بود"، تلاش می‌کند.

هر چند بلینکن در این سفر خود به حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در بحیرهٔ‌ سرخ نیز می‌پردازد، اما متیو میلر می‌گوید: "امریکا گام‌های مناسبی برای دفاع از کارکنان خود و حق آزادی کشتیرانی در بحیرهٔ‌ سرخ برمی‌دارد، اما هدف بلینکن جلوگیری از گسترش درگیری‌ها خواهد بود."

این در حالی است که جنگ در غزه به شدت جریان داشته و اسراییل شهر خان یونس را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده که به گفتهٔ مقامات صحی غزه سبب کشته شدن ۱۰۵ نفر در شب گذشته شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که نیروهای اسراییل همچنان حومهٔ رفح در جنوب غزه را نیز هدف قرار دادند، جاییکه صدها هزار فلسطینی از زمان آغاز جنگ اسراییل از خان یونس به آنجا آواره شده اند.

ینس لییرک، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز جمعه در یک نشست خبری در ژینو، نگرانی عمیق خود را از تشدید درگیری‌ها در خان یونس و افزایش تعداد افرادی که به رفح فرار می کنند، ابراز کرد.

لییرک به خبرنگاران گفت که در روزهای اخیر رفح میزبان بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه می‌باشد.

او افزود: "بیشتر آنها در ساختمان‌های موقت، خیمه‌ها یا در فضای باز زندگی می‌کنند. رفح دیگ بخار ناامیدی است و ما از اتفاقات بعدی می ترسیم."

او گفت که بزرگترین ترس ادارات سازمان‌ ملل متحد و شرکای بهداشتی مصاب شدن آوارگان به بیماری‌ها است. او افزود که غذای کافی، آب آشامیدنی پاک و سرپناه وجود ندارد.

در همین حال ریک پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی صحت برای مناطق فلسطینی اشغالی، در همین نشست خبری روز جمعه گفت که دست‌کم هشت هزار مجروح یا بیمار در غزه وجود دارد که باید برای مداوا به مصر یا جاهای دیگر اعزام شوند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کردند و به گفتهٔ مقامات اسراییلی ۱۱۴۰ نفر را کشتند که بیشتر آن غیرنظامیان بودند. مقامات اسراییلی همچنان مدعی اند که جنگجویان حماس در جریان حمله بر اسراییل کم و بیش ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته اند که بیشتر از نصف آنان هنوز هم در بند حماس به سر می‌برند.

مقامات صحی غزه که تحت کنترول گروه حماس اند، گفته اند که در جریان حملات اسراییلی تا اکنون بیش از ۲۷۰۰۰ نفر در غزه کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان بوده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG