بلینکن به ترکیه سفر می‌کند

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، پس از سفر دو روزه به شرق میانه، به ترکیه سفر می‌کند

انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ‌ ایالات متحده، روز یکشنبه، پنجم نومبر (۱۴ عقرب) به ترکیه سفر خواهد کرد و با مقامات آن کشور در مورد وضعیت جاری نوار غزه ملاقات خواهد کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته است که بلینکن پس از سفر دو روزه‌اش به شرق میانه، از ترکیه بازدید خواهد کرد. این دپلومات ارشد امریکا در جریان سفرش به اسراییل، در مورد حملات اسراییل بر نوار غزه صحبت کرد و از مقامات آن کشور خواست تا تلاش‌های نهایی خود را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان انجام بدهد.

سفر بلینکن به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان،‌ رییس جمهور آن کشور،‌ روز شنبه گفت که تماس‌هایش را با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، به دلیل حملات آن کشور به نوار غزه قطع می‌کند.

اردوغان گفت:‌ ''نتنیاهو بیش از این کسی نیست که با وی صحبت کنیم. ما روی نام نتنیاهو خط کشیده‌ایم.'' با آنهم اردوغان گفت که روابط دپلوماتیک خود را با اسراییل قطع نمی‌کند.

این اظهارات اردوغان یک هفته پس از آن بیان شد که اسراییل گفت روابط خود با انقره را زیر ارزیابی مجدد قرار می‌دهد، زیرا ترکیه در جنگ بر ضد حماس در نوار غزه،‌ اظهارات شدید نسبت به اسراییل بیان کرده است.

پیش از این، اسراییل در یک اقدام احتیاطی تمام دپلومات‌های خود از ترکیه و سایر کشور‌های منطقه بیرون کرد.

حملات هوایی،‌ توپخانه‌ای و حالا زمینی اسراییل پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل آغاز شد که به گفتهٔ مقامات تل ابیب، ۱۴۰۰ نفر طی آن کشته شدند. علاوه بر آن،‌ به گفتهٔ اسراییل، حماس ۲۴۱ نفر دیگر را گروگان گرفته است.

در همین حال، وزارت صحت غزه که در کنترول حماس قرار داد، گفته است که از آغاز حملات اسراییل تا حالا بیش از ۹۴۰۰ نفر که شامل بیش از ۳۶۰۰ کودک می‌شود، کشته شده اند.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تعهد کرده است تا هرگونه کمک نظامی را برای اسراییل در جنگ غزه فراهم کند، اما در یک تغییر محسوس، بایدن اخیراََ‌ به نسبت درد و رنج فلسطینی‌ها ابراز همدردی کرده است، درد و رنجی که موجب خشم در کشور‌های مختلف جهان شده است.

بایدن هفتهٔ گذشته گفت که از آتش‌بس در غزه حمایت نمی‌کند، اما روز پنجشنبه در جریان یک کمپاین گفت که ''فکر می‌کنم که نیاز به یک توقف [جنگ] داریم."

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، سپس جزییات توقف را توضیح داد.

کربی به خبرنگاران گفت:‌ ''توقف بشردوستانه...موقت، محلی و متمرکز است. متمرکز به هدف یا اهداف مشخص کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیازمند."

اما بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، هشدار داده که هیچ آتش‌بس موقت در کار نیست، مگر اینکه حماس تمام ۲۴۱ گروگان اسراییلی و خارجی را آزاد کند.