جسد کوهنورد افغان پس از یکسال از کوه‌های پاکستان پیدا شد

سفارت افغانستان در پاکستان که زیر ادارهٔ حکومت طالبان است،‌ از تحویلدهی جسد علی اکبر سخی، کوهنورد افغان، به خانواده اش خبر داده است.

سخی در ماه جولای ۲۰۲۲ هنگامی که با جمعی از کوهنوردان خارجی در صدد بالاشدن به قلهٔ کی۲ در پاکستان بود، جان باخت و تا اکنون کسی موفق به پیدا کردن و انتقال جسد وی نشده بود.

مسوولان طالبان در سفارت افغانستان در اسلام آباد گفته اند که سخی در اثر حملهٔ قلبی درگذشته بود و جسد وی پس از تحویلگیری از مقام‌های پاکستانی به اعضای خانواده اش سپرده شد.

شرکت سیاحتی قره قرم که مسوولیت تنطیم سفر سخی و همراهانش را داشت، پس از نشر خبر مرگ وی در ۲۰ جولای ۲۰۲۲ گفت که این کوهنورد افغان در اثر "بیماری ارتفاع" در گذشته است. قرار گرفتن طولانی مدت در ارتفاعات بلند و کمبود آکسیجن باعث بیماری ارتفاع می‌شود.

قلۀ کی۲ با ارتفاع ۸۶۱۱ متر از سطح بحر در ساحۀ قره‌قرم متصل به ‌کوه‌های هیمالیا و در شمال شرق پاکستان، دومین قلۀ بلند جهان پس از قلۀ ایورست است. این قله، دشوار گذرترین قلۀ جهان توصیف شده که گفته می‌شود شمار زیادی از کوهنوردان در مسیر صعود به این قله جان خود را از دست داده‌اند.

علی اکبر سخی، چندین مرتبه قلۀ شاه فولادی با ارتفاع ۵۰۴۸ متر در ولایت بامیان و قلۀ ۵۶۸۰ متری میرسمیر در ولایت پنجشیر را به منظور آمادگی برای فتح کی۲ در نوردیده بود.

علی اکبر سخی مهندس نرم افزار کمپیوتر بوده و در کنار آن به شکل حرفه‌‌ای به کوهنوردی نیز پرداخته و بنیان‌گذار انجمن کوهنوردی و رهنوردی افغانستان بود.

علی اکبر سرپرستی تیم کوهنوردان افغانستان را به عهده داشت و تقریباً همه قله‌های بلند آن کشور چون کوه نوشاخ بدخشان، شاه فولادی بامیان، کوه بابا و قلۀ میر سمیر را در پنجشیر فتح کرده بود.