ملل متحد: چین در شین‌ژیانگ مرتکب نقض جدی حقوق بشر شده است 

ملل متحد گزارش تازه‌ای را در مورد نقض جدی حقوق بشر در منطقهٔ شین‌ژیانگ چین نشر کرده و گفته است که اتهامات شکنجه در کمپ‌های کار اجباری "معتبر" بوده است.

کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد، روز چهارشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) در این گزارش که دقایقی پیش از پایان دوره تصدی میشل بچلیت، رییس دفتر حقوق بشر سازمان ملل نشر شد، گفته است که اقدامات دولت چین ممکن "جنایات بین‌المللی، به‌ویژه جنایت علیه بشریت" محسوب شود.

ایالات متحده امریکا، اقدامات چین در شین‌ژیانگ را "نسل‌کشی" اویغورها و سایر اقلیت‌های قومی، عنوان کرده است.

اما در این گزارش ۴۹ صفحه‌ای، هیچ اشاره‌ای به نسل کشی نشده است؛ یکی از اتهامات کلیدی که از سوی منتقدین چین، به شمول ایالات متحده و قانونگذاران کشورهای غربی، بر این کشور وارد شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، شواهدی بر موجودیت "بازداشت خودسرانه در مقیاس بزرگ" در مورد اویغورهای عمدتاً مسلمان در چین دیده شده است.

فعالان حقوق بشر مدعی اند که شین‌ژیانگ شبکۀ گسترده‌ای از بازداشتگاه‌های غیرقانونی کار اجباری را دارد که کم از کم یک میلیون نفر در آن زندانی اند.

اما چین ادعا کرده‌ است که کمپ‌های ایجاد شده در شین‌ژیانگ، بخشی از مراکز آموزش‌های حرفه‌ای است.

سازمان ملل متحد در این گزارش گفته است که "عقیم‌سازی اجباری" احتمالی و اتهامات مبنی بر "تجاوز و شکنجه" نیز "معتبر" ارزیابی شده‌ است.

انتشار این گزارش به سبب مخالفت‌های شدید بیجینگ تا کنون به‌ تعویق افتاده‌ بود و تا روز چهارشنبه مشخص نبود که آیا میشل پچلیت، این گزارش را پیش از پایان دوره کاری خود منتشر خواهد کرد، یا خیر.

در گزارش ملل متحد آمده است که نقض‌ جدی حقوق بشر در شین‌ژیانگ زیر نام استراتیژی‌ مبارزه با تروریزم و "مقابله با افراط‌گرایی" توسط دولت صورت گرفته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از چین خواسته‌ است تا افرادی را آزاد کند که خودسرانه بازداشت شده و هنوز هم در حبس به سر می‌برند و مشخصات مکان‌های مخفی نگهداشتن افرادی را که هنوز ناپدید اند، در اختیار نزدیکان آنان قرار دهد.

در این گزارش همچنین در زمینۀ وجود گزارش‌هایی مبنی بر تخریب چندین مسجد، زیارتگاه‌ و قبرستان در سراسر شین‌ژیانگ از چین توضیح خواسته شده‌ است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید هزاران مسجد در چین ویران شده است - نهاد آسترالیایی 

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که این اقدام‌ها از سوی چین "به‌طور سیستماتیک و در تلاش برای محو هویت و شیوۀ زندگی اویغورها" انجام شده است.

سال گذشته، هیات تحقیقاتی مستقر در بریتانیا که ادعاهای نقض حقوق بشر را در شین‌ژیانگ چین بررسی می‌کند، با نشر گزارشی گفت که حکومت چین در تلاش برای کنترول نسل اویغورها و کاهش جمعیت آنان، مرتکب "نسل‌کشی" شده است.

نه وکیل و کارشناس حقوق بشر که در ترکیب این هیات شامل بودند، گفتند که پس از استماعیه‌ها در مورد ادعاهای "شکنجه، تجاوز جنسی، برخورد غیرانسانی با قربانیان" به این نتیجه رسیده اند.

شین‌ژیانگ که در آن بیش از ۱۳ میلیون مسلمان ایغور، قزاق و دیگر گروه های قومی زیست دارند، شاهد افزایش گستردۀ نفوس چینی‌ها بوده است.

در سال ۱۹۴۹ زمانی که اردوی حزب کمونیست چین کنترول منطقه را به دست گرفت، فقط ۲۰۰ هزار چینی در شین‌ژیانگ زیست داشتند و در سال‌های اخیر شمار چینی‌ها در این ساحه به نه میلیون نفر می‌رسد.