نشست سران بریکس؛ بحث روی ایجاد وزنهٔ تعادل با غرب

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز چهارشنبه ۲۳ اگست (اول سنبله) از تلاش های اعضای گروه بریکس برای میانجیگری در پایان دادن به جنگ در اوکراین و جستجوی راه حل "عادلانه و صلح آمیز"سپاس‌گزاری کرد.

سخنرانی پوتین از طریق آنلاین در دومین روز نشست سران گروه پنج کشور در حال توسعه - برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی - موسوم به "بریکس" در شهر جوهانسبرگ افریقای جنوبی، رنگ و بویی ضدغربی به این گردهمایی داد که سران بریکس امیدوار بودند از آن اجتناب کنند.

او گفت:"اقدامات ما در اوکراین تنها توسط یک چیز دیکته می شود و آن پایان دادن به جنگی است که غرب و کشورهای تحت نفوذ آنها در اوکراین علیه مردم ساکن در منطقه دونباس به راه انداخته اند. ما از همکاران بریکس خود که فعالانه در تلاش برای پایان دادن به این وضعیت و یافتن راه های حل مسالمت آمیزتلاش می‌کنند، سپاسگزاری می‌کنیم."

پوتین به دلیل صدور حکم بازداشت او از سوی محکمهٔ بین المللی جرایم، به افریقای جنوبی سفر نکرده و از طریق تماس ویدیویی در نشست اشتراک دارد.

به گفتهٔ تحلیلگران، چین و روسیه، کشورهای سنگین وزن بریکس، تلاش دارند این سازمان را همزمان با تشدید تنش های ناشی از جنگ اوکراین و رقابت فزاینده بیجینگ با واشنگتن، تقویت کنند و با استفاده از نشست سه روزه در جوهانسبرگ ، آنان به دنبال توسعه این سازمان به عنوان وزنه‌ای تعادل در مقابل غرب هستند.

اما اختلافات طولانی مدت در روز اول مذاکرات دوباره ظاهر شد. لولا دی‌سلوا، رییس جمهور برازیل، گفت که این گروه نباید به دنبال رقابت با ایالات متحده و اقتصادهای ثروتمند گروه هفت (جی۷) باشد. در سخنرانی خود، دی‌سلوا همچنان در مورد استفاده واحد پولی مشترک میان کشورهای بریکس صحبت کرد.

او گفت: "ایجاد واحد پولی مشترک برای معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری بین اعضای بریکس گزینه های پرداخت تادیات ما را افزایش می دهد و آسیب پذیری های ما را کاهش می دهد."

این در حالی است که رهبران بریکس در حال بررسی قوانینی برای پذیرش اعضای جدید از کشور های در حال توسعه به این سازمان هستند. مقامات می گویند که بیش از ۲۰ کشور به طور رسمی برای پیوستن به این سازمان درخواست داده اند که عربستان سعودی نیز یکی از مهم‌ترین آنهاست.

بریکس یک سازمان مبتنی بر اجماع است و هر پنج کشور عضو باید قبل از هر گونه گسترش توافق نظر داشته باشند. به گفتهٔ تحلیلگران، اولویت‌های اقتصادی و سیاسی متفاوت اعضای بریکس، به ویژه رقابت فزاینده بین چین و هند، سبب شده است که این سازمان نتواند سیاست منسجمی را اعمال کند.

در کنار توسعه این سازمان، اتخاذ یک سیاست اقتصادی گسترده نیز شامل گفتگو های سران کشورهای بریکس در جوهانسبرگ است.