تلاش بریتانیا برای رفع معضل گرسنگی در جهان با انکشاف تکنالوژی‌های جدید

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، حین سخنرانی در نشست جهانی مصوونیت غذایی در لندن

ریشی سوناک، صدر اعظم بریتانیا، گفته است که شيوه‌هاى مبتكرانه و نوآوری‌ در تولید غذا می‌تواند میلیون‌ها نفر را در جهان از گرسنگی نجات دهد.

سوناک روز دوشنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) در سخنرانی خود در آغاز نشست جهانی مصوونیت غذایی در لندن، پایتخت بریتانیا، بر همکاری جهانی در انکشاف نوآوری‌های تکنالوژی برای کاهش عدم مصوونیت غذایی در جهان تاکید کرد.

سوناک گفت: "برای انجام تحقیقات پیشرفته در مورد برنج مقاوم در برابر سیلاب‌ها، گندم مقاوم در برابر عفونت‌ها و موارد دیگر، این نوآوری‌ها به میلیون‌ها نفر در فقیرترین کشورها کمک خواهد کرد."

حسن شیخ محمد، رییس جمهور سومالیا، در جمع نمایندگان شرکت کنندۀ این اجلاس بود. سومالیا یکی از کشورهایی است که از منظر عدم مصوونيت غذایی بیشترین آسیب را دیده است.

حدود ۱۱۳ هزار نفر در سومالیا پس از بارندگی شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در روزهای اخیر مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند. این سیلاب‌ها یک سال پس از بدترین خشکسالی‌ها در ۴۰ سال گذشته در اين كشور رخ می‌دهد.

آیا تکنالوژی نوين می‌تواند به گرسنگی در جهانی پایان دهد؟

استیف ویگینز، کارشناس مصوونیت غذایی می گوید که فناورى یکى از ابزار لازم برای اين كار است.

ویگینز گفت: "فقر، حاشیه‌نشینی و قرار گرفتن مردم در موقعیت‌های آسیب‌پذیر از موارد بنیادی گرسنگی در جهان است. این همان چیزی است که ما باید به سمت آن حرکت کنیم. البته پیشرفت‌های فنی وجود دارد و بسیار خوشحالیم که کار را کمی آسان‌تر می‌کند."

ویگینز به سیستم آبیاری با استفاده از انرژی آفتابی در شماری از کشورهای افریقایی اشاره کرد، که به گفتهٔ او در کاهش فقر و گرسنگی کمک می‌کند.