بریتانیا تحقیقات در مورد اتهام کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای خاص آن کشور ‌را آغاز می‌کند

دو نیروی بریتانیایی در یکی از ولایات جنوبی افغانستان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

حکومت بریتانیا قرار است روز چهارشنبه ۲۲ مارچ‌ (دوم حمل) تحقیقات گسترده‌ای را در مورد نیرو‌های خاص آن کشور آغاز کند که متهم به کشتار ده‌ها غیرنظامی افغان استند.

وزارت دفاع بریتانیا سال گذشته پس از آن دستور تحقیقات را در این راستا صادر کرد که تلویزیون بی‌بی‌سی در اوایل ۲۰۲۲ گزارشی را در مورد اتهاماتی نشر کرد که گویا کماندوهای قول اردوی نیروهای ویژۀ هوایی بریتانیا در جریان حضور در افغانستان، ده‌ها غیرنظامی افغان را در شرایط مشکوک و در جریان حملات شبانه کشته اند و قوای نظامی بریتانیا در این زمینه پنهان‌کاری کرده است.

بازماندگان یک خانوادۀ افغان نیز در آن زمان ادعا کردند که هشت عضو خانوادهٔ آنان در جریان دو حملۀ جداگانۀ شبانۀ نظامیان بریتانیایی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در افغانستان کشته شدند.

چارلس هادون کیو، یکی از قضات ارشد بریتانیا و قاضی ارشد محکمۀ استیناف لندن، رهبری این تحقیقات را بر عهده خواهد داشت. این تحقیقات مشخص خواهد کرد که آیا پرسونل نظامی بریتانیا از اوسط سال ۲۰۱۲ تا اوسط ۲۰۱۳ در جریان عملیات‌های پلان شده در فعالیت‌های غیرقانونی در افغانستان دخیل بودند یا خیر.

این تحقیقات همچنین مشخص خواهد کرد که آیا معلومات در مورد کشتار‌های فرا قضایی توسط نیروهای خاص بریتانیا از منابع موثق منشا گرفته است یا خیر؛ آیا تحقیقات توسط نظامیان سلطنتی در مورد این اتهامات به گونه مناسب انجام شده است یا خیر و ‌آیا در مورد کشتار‌های فرا قضایی پنهان‌کاری شده است یا خیر.

بر اساس قوانین بریتانیا، اگر یک فرمانده نظامی از احتمال ارتکاب جنایت جنگی از سوی زیردستانش با خبر باشد و آن را به پولیس نظامی گزارش ندهد، این کوتاهی در گزارشدهی، خود یک عمل جرمی پنداشته می‌شود.

بر اساس گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی، یک واحد نیروهای ویژۀ هوایی بریتانیا در جریان ماموریت شش ماهۀ شان –نومبر ۲۰۱۰ تا می ۲۰۱۱- در ولایت هلمند ۵۴ غیرنظامی افغان را در "شرایط مشکوک" کشته اند.

اندرو موریسون، یک مقام ارشد وزارت دفاع بریتانیا، در دسمبر سال گذشته به پارلمان آن کشور گفت که نیروهای کشورش عملیات‌ها را مطابق استاندرد‌ها انجام می‌دهند.

موریسن گفت: "عملیات‌ها باید به صورت واضح در محدودهٔ قانون انجام شود و اتهامات معتبر در برابر نیروهای ما همیشه باید به طور کامل زیر بررسی قرار بگیرد.”

پولیس نظامی بریتانیا در گذشته تحقیقات متعددی را در مورد اتهامات سوء رفتار نیروهای بریتانیایی در افغانستان انجام داده که شامل تحقیق در مورد نیروها‌ی خاص خدمات هوایی آن کشور می‌شود. اما وزارت دفاع بریتانیا گفته است که شواهد کافی پیدا نشده تا نیرو‌های آن کشور را مورد پیگرد قانونی قرار بدهد.

دو روز قبل از آغاز تحقیقات بریتانیا در مورد اتهام کشتار‌های فرا قضایی توسط نیرو‌های آن کشور در افغانستان، مقام‌های آسترالیایی روز دوشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) گفتند که یک سرباز پیشین آن کشور به خاطر ادعاهای کشتن یک غیرنظامی افغان در جریان ایفای وظیفهٔ نظامی در افغانستان بازداشت شده است.