نشست 'آرمان فلسطین' در مصر؛ کویت و قطر دعوت شده اند 

نوار مرزی میان غزه و اسراییل

در پی جنگ میان اسراییل و حماس، مصر نشستی را زیر نام "آرمان فلسطین " راه اندازی می‌کند.

رهبران قطر و کویت برای بحث در مورد "انکشافات و آیندهٔ آرمان فلسطینی و روند صلح" به نشستی دعوت شده اند که قرار است روز شنبه به میزبانی مصر برگزار شود.

رسان‌های هر دو کشور اعلام کرده اند که دعوت نامه برای اشتراک در این نشست را دریافت کرده اند که در آن رهبران منطقه و جهان حضور خواهند داشت.

قاهره برگزاری این نشست را یک روز پس از دیدار انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده از مصر، اعلام کرد.

شورای همکاری خلیج نیز امروز ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) اعلام کرد که نشست فوق العادهٔ وزیران خارجهٔ این شورا را به منظور بحث پیرامون وضعیت در نوارغزه به روز سه شنبه آینده راه اندازی می‌کند.

گروه حماس ۱۰ روز پیش حمله‌ای را بر اسراییل راه اندازی کرد و در مقابل اسراییل حملات انتقام‌جویانه را بر غزه انجام داده و از ورود مواد غذایی، آب و نفت به آن جلوگیری کرده است.

تا اکنون تلاش‌های دپلوماتیک برای توقف این خشونت دست‌ آوردی محسوسی نداشته و رهبران منطقه و جهان تلاش دارند از گسترش این جنگ جلوگیری کرده و زمینۀ ارسال کمک‌ها را به غزه فراهم کنند.

حملات هوایی اسراییل تا اکنون سبب کشته شدن حد اقل ۲۷۵۰ نفر در نوار غزه شده و در جریان حملات حماس حدود ۱۴۰۰ نفر در اسراییل کشته شده اند. اکثریت کشته شدگان از هر دو طرف غیرنظامیان بوده اند.

مصر که در طول تاریخ میان اسراییل و حماس نقش میانجی داشته است ضمن تلاش‌های دپلوماتیک از هر دو جانب خواسته است تا از خویشتندرای کار گرفته و به میز مذاکره برگردند.

فرانسه از تلاش مصر برای راه اندازی نشست روز شنبه، استقبال کرده است.

انتونی بلینکین، وزیر خارجهٔ ایالات متحده نیز راه اندازی چنین نشست‌ها را خوب عنوان کرده است.