تنش میان اوتاوا و دهلی جدید؛ احتمال کاهش دپلوماتان کانادایی در هند

سفارت کانادا روز پنجشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) اعلام کرد که با تشدید اختلافات دپلوماتیک با دهلی جدید و پس از تهدید در رسانه‌های اجتماعی علیه کارکنان‌اش، شمار دپلومات‌های خود را در هند تنظیم خواهد کرد.

تنش میان اوتاوا و دهلی جدید پس از آن بروز کرد که جستین ترودو، صدراعظم کانادا عوامل حکومت هند را به دخالت در قتل یک رهبر سیک کانادایی که در ماه جون سال روان میلادی در منطقهٔ ونکوور کشته شد، متهم کرده و از این کشور خواست تا برای روشن کردن موضوع با "جدیت تمام" عمل کند.

حکومت کانادا پس از متهم کردن هند به قتل این رهبر سیک کانادایی‌-هندی‌تبار، در یک اقدام تلافی‌جویانه، یک دپلومات هندی را از اتاوا، پایتخت کانادا، اخراج کرد. هند اتهامات صدر اعظم کانادا را "مضحک" خواند و یک دپلومات کانادایی را از این کشور اخراج کرد.

سفارت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "با توجه به شرایط فعلی که تنش‌ها افزایش یافته است، ما در حال انجام اقداماتی برای اطمینان از امنیت دپلومات‌های خود هستیم."

در ادامهٔ این بیانیه آمده است: "با توجه به اینکه برخی از دپلومات‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف تهدید شده‌اند، ادارهٔ امور جهانی کانادا در حال ارزیابی کارکنان خود در هند است. در نتیجه، و به دلیل احتیاط فراوان، تصمیم گرفتیم به طور موقت حضور کارکنان خود را در هند تنظیم کنیم."

ادارهٔ امور جهانی کانادا بخشی از دولت کانادا است که روابط دپلوماتیک و قنسولی، تجارت بین المللی و توسعه بین المللی و بشردوستانه کانادا را مدیریت و رهبری می‌کند.

این در حالی است که حکومت هند روز چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) به شهروندان آن کشور به ویژه محصلان هشدار داد که اگر برنامهٔ سفر یا اقامت در کانادا را دارند "نهایت احتیاط" را به خرج دهند.

وزارت خارجهٔ هند با نشر بیانیه‌ای گفت: "تهدیدات به صورت اخص متوجه دپلوماتان و آن بخش‌های جامعهٔ هندی است که مخالف اجنداهای ضد هندی اند."

در این بیانیه آمده است: "با توجه به فضای رو به وخامت امنیتی در کانادا، به محصلان هندی به گونهٔ مشخص توصیه می‌شود که حد نهایی احتیاط را به خرج داده و مراقب باشند."

هردیپ سینگ نیجار که حکومت هند وی را تروریست زیر تعقیب می‌خواند، به تاریخ ۱۸ جون سال روان میلادی در روستای سوری واقع در منطقهٔ ونکوور به ضرب مرمی‌ کشته شد. کانادا بزرگترین جمعیت سیک‌ها را در خارج از پنجاب هند دارد.

نیجار خواهان ایجاد یک دولت مستقل سیک‌ها در شمال هند و شاید بخشی از پاکستان بود. حکومت هند، نیجار را به انجام حملات تروریستی متهم می‌کرد، اتهامی که نجار آنرا رد کرده بود.

روابط میان هند و کانادا بر سر پروندهٔ قتل نیجار و نارضایتی هند از نحوهٔ عملکرد اتاوا با جدایی طلبان راست‌گرای سیک در حال وخیم شدن است.

هند کانادا را متهم می کند که آن کشور فعالیت‌های ملی گرایان سیک را که در صدد ایجاد یک سرزمین جداگانه سیک در شمال هند استند، نادیده می‌گیرد.