سنتکام: شش درون حوثی‌های یمن در بحیره سرخ منهدم شدند

کشتی تجارتی که به تاریخ ۱۲ جون توسط میزایل حوثی‌های یمن غرق شد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) گفت که نیرو‌های آن کشور دورن‌های شورشیان حوثی یمن را در بحیره سرخ نابود کردند.

سنتکام با نشر اعلامیه‌ای گفت که نیروهای آن در ۲۴ ساعت گذشته، چهار کشتی بدون سرنشین بر سطح اقیانوس و دو طیاره بی سرنشین را منهدم کردند.

بر اساس این گزارش، هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های ایالات متحده، ایتلاف یا کشتی‌های تجارتی گزارش نشده است. اما سنتکام گفته است که این درون‌ها تهدید فوری برای کشتی‌های ایالات متحده، نیروهای ایتلاف و کشتی‌های تجارتی در منطقه استند.

پیش از این، نیروهای بحری ایالات متحده روز پنجشنبه تایید کردند که یک کشتی‌ باربری به تاریخ ۱۲ جون توسط میزایل‌ حوثی‌‌های یمن غرق شد و یک عمله این کشتی نیز در این حمله کشته شد. شورشیان حوثی یمن نیز در عین روز تایید کردند که آنان دومین کشتی تجارتی را در منطقه از بین بردند. شورشیان حوثی یمن نیز ناوقت پنجشنبه به وقت محلی ویدیوی حمله بر این کشتی را منتشر کردند.

اداره عملیات تجارت بحری بریتانیا در آخرین گزارش خود گفته است که کشتی حامل زغال سنگ متعلق به شرکت MV Tutor یونان بوده است. بر اساس این گزارش، پس از اصابت میزایل، عمله آن کشتی را ترک کرد.

ایالات متحده و دو متحد اروپایی آن-بریتانیا و فرانسه- از نیمه ماه جنوری حملات شان را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن آغاز کرده‌اند، تا توانایی این شورشیان در قسمت هدف قرار دادن کشتی‌های تجارتی و نظامی کاهش یابد.

اما این حملات در توقف حملات حوثی‌ها تاثیر اندکی داشته است.‌ بر اساس گزارشی که اداره استخبارات وزارت دفاع ایالات متحده در اوایل ماه جون منتشر کرد، نشان می‌دهد که با وجود تلاش ایالات متحده و متحدین آن، حملات حوثی‌های یمن که از حمایت ایران برخوردار‌اند، تجارت بحری را در منطقه ضربه زده است.

شورشیان حوثی یمن که پس از سرنگونی حکومت عبدربه منصور هادی، رییس جمهور پیشین یمن، صنعا، پایتخت یمن، را در کنترول دارند، با ایتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز درگیری جنگ هستند.

حوثی‌های یمن از نومبر ۲۰۲۳ به اینسو و پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ کشتی‌ها را در خلیج عدن و بحیرهٔ سیاه هدف حملات راکتی و طیاره‌های بی سرنشین قرار داده و ادعا دارند که این کار را به خاطر همبستگی با مردم غزه انجام می‌دهند.

حملات حوثی‌ها در مسیرهای آبی بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن، آزمون بزرگی را برای امنیت بین‌المللی ایجاد و مسیرهای مهم تجارت بحری را با تهدید روبرو کرده است. این شورشیان سیستم تجارت بین المللی را با حملات بر کشتی‌هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند.

حملات حوثی‌ها یمن هزینه‌های بیمه را برای کشتی‌هایی که از بحیره سرخ عبور می‌کنند، افزایش داده است. این حملات سبب شده تا شماری از شرکت‌ها از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیره سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

ایالات متحده و دو متحد اروپایی آن-بریتانیا و فرانسه- از نیمه ماه جنوری حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن آغاز کرده‌اند، تا توانایی این شورشیان در قسمت هدف قرار دادن کشتی‌های تجارتی و نظامی کاهش بدهد،‌ اما این حملات در توقف حملات حوثی‌ها تاثیر اندکی داشته است.‌

شورشیان حوثی یمن تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل بر فلسطینی‌ها، به حملات خود بر کشتی‌ها در بحیرۀ سرخ ادامه خواهند داد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس، رویترز و اسو شیتد پرس گرفته شده است.