بایدن: چین فراتر از تمرینات نظامی تنش مرتبط به تایوان را تشدید نمی‌کند

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته است که چین فراتر از تمرینات نظامی در اطراف تایوان که مایۀ نگرانی منطقه شده است، تنش مرتبط با تایوان را تشدید نخواهد کرد.

آقای بایدن روز دوشنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) گفت: "فکر نکنم که آنان [چین] چیزی بیشتر [از انجام تمرینات نظامی] انجام دهند."

چین در اعتراض به سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، به تایوان، تمرینات نظامی را در ‌آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان انجام داد. در این تمرینات کشتی‌های نظامی، جت‌های جنگی و طیاره‌های بی سر نشین اردوی چین شامل بود.

قوماندانی بخش شرقی اردوی چین روز دوشنبه هشتم اگست بار دیگر اعلام کرد که تمرینات نظامی مشترک را با تمرکز بر عملیات ضد زیردریایی و حمله دریایی انجام خواهد داد که نگرانی بعضی از تحلیلگران امنیتی و دپلمات‌ها را در رابطه به ادامۀ فشار بیجینگ بر بخش‌های دفاعی تایوان بر انگیخته است.

از سوی دیگر، یک مقام امریکایی گفته است که مقام‌های چینی به خاطر تنش هفتۀ گذشته با واشنگتن، به تماس‌های مقام‌های ارشد پنتاگون پاسخ نداده اند.

با تشدید تنش‌ بین چین و تایوان، وزیران خارجۀ آسترالیا و لتوانیا نیز واکنش نشان داده و خواستار تنش زدایی در منطقه شدند.

پینی وانگ، وزیر خارجۀ آسترالیا، از چین و تایوان خواست که برای کاهش تنش از خویشتن‌داری کار بگیرند. او گفت: "این چیزی نیست که تنها آسترالیا نگران آن باشد، بلکه در کل منطقه نگران وضعیت فعلی است. کشورهای منطقه خواستار برقراری دوبارۀ ثبات اند."

ادگارس رینکویچ، وزیر خارجۀ لتوانیا، اتفاقات اخیر را نشاندهدۀ "پرخاشگری فزایندۀ چین" خواند که به باور او، نه تنها در جنوب شرق آسیا، بلکه در سطح جهان و حتا در بعضی مناطق اروپا محسوس است. او گفت: "درک این موضوع بسیار مهم است که چین نیز با دقت کامل آنچه را در اروپا و اوکراین اتفاق می‌افتد، زیر نظر دارد."

تایوان می‌گوید که کشتی‌های نظامی و طیاره‌های جنگی چین در جریان تمرینات در تنگۀ تایوان از خط وسطی بین این جزیره و چین عبور کرده اند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که در مجموع ۶۶ طیاره چین و ۱۴ کشتی جنگی آن کشور را در حال انجام تمرینات دریایی و هوایی در اطراف تنگه تایوان شناسایی کرده اند و به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهند داد.

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد. پس از جدایی تایوان، حزب کمونست چین تعهد کرده است که تایوان را دوباره به قلمرو خود ملحق کرده و در صورت نیاز به زور نیز متوسل خواهد شد.

بر اساس قانون تایوان که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند.