چین بودجهٔ نظامی خود را در ۲۰۲۳ افزایش می‌دهد

بر اساس طرح بودجه‌ای که به نشست سالانهٔ پارلمان چین ارایه شد،‌ بیجینگ نسبت به سال گذشته، اندکی بودجهٔ نظامی خود را افزایش می‌دهد.

طرح بودجه که از سوی وزارت مالیهٔ چین به پارلمان آن کشور ارایه شده است،‌ نشان می‌دهد که بیجینگ در نظر دارد بودجهٔ نظامی خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی ۷.۲ درصد افزایش بدهد؛‌ سال گذشته نیز این کشور بودجهٔ نظامی خود را ۷.۱ درصد افزایش داده بود.

این هشتمین سال پیهم است که چین بودجهٔ نظامی خود را افزایش می‌دهد و پس از ایالات متحده، دومین کشور جهان است که بیشترین بودجه را برای بخش نظامی اختصاص می‌دهد.

در طرح بودجه، ۲۲۴ میلیارد دالر به مصارف نظامی چین اختصاص داده شده است، اما مانند سال گذشته، جزییات این بودجه ارایه نشده است. حکومت چین بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ گزارش داده بود که بودجه دفاع ملی آن کشور هر سال بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

چن دایوین، استاد پیشین حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون شانگهای که در حال حاضر در خارج از کشورش زندگی می کند، افزایش هزینه‌های نظامی چین را اندکی بیشتر از رشد اقتصادی آن کشور می‌داند. رشد اقتصادی چین، به گفته دایوین، نزدیک به پنج درصد است. اما او می‌گوید که با در نظر داشت آرزو‌های نظامی چین، این گونه افزایش هزینه‌های نظامی یک امر"طبیعی" است.

دایوین گفت:‌ "تقویت نظامی برای حزب کمونیست یک هدف است. زیرا [چین] آرزوی تبدیل شدن به یک قدرت نظامی منطقه‌ای با هدف تقویت نفوذ خود در جهان را دارد.''

ون تی سونگ، کارشناس علوم سیاسی در پوهنتون ملی‌‌ آسترالیا، می‌گوید که افزایش بودجه چین تحت تاثیر سه عامل است.

او گفت:‌ "مبارزات روسیه در جریان جنگ اوکراین احتمالاً معلومات قابل ملاحظه‌ای را در مورد شکل جنگ معاصر و اینکه اردوی چین هنوز به چه زمینه‌هایی برای بهبود نیاز دارد، فراهم‌ می‌کند."

سونگ همچنین معتقد است که افزایش مصارف نظامی چین ممکن بخشی از پلان بهبود اقتصادی پس از بیماری کووید۱۹ باشد که هدف آن، افزایش اشتغالزایی در سکتور غیرنظامی است.

اما به گفتهٔ سونگ‌ "برای تایوان و سایر قدرت‌ها، این تقویت دفاعی الزاما نباید به مثابهٔ سیگنال خطرناک باشد. این می تواند به این معنا باشد که چین به جای استفاده فوری از این قدرت نظامی، در مرحله توانمندسازی قدرت نظامی خود است.

ویلیم برنز، رییس استخبارات مرکزی ایالات متحده (CIA) ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت که معلومات استخباراتی امریکا نشان می‌دهد که شی جینپینگ،‌ رییس جمهور چین، به نظامیان کشورش دستور داده است که تا "سال ۲۰۲۷" برای حمله به تایوان آماده باشند. اما آقای برنز گفته است که با توجه به تجربهٔ روسیه در جنگ اوکراین، شی جینپینگ در حال حاضر ممکن در مورد توانایی خود برای انجام این حمله تردید داشته باشد.

با وجود افزایش مصارف نظامی چین، هزینه‌های نظامی این کشور در مقایسه با مصارف نظامی ایالات متحده به مراتب کمتر است. بودجهٔ نظامی امریکا برای سال ۲۰۲۳ میلادی ۷۹۷ میلیارد دالر است. این بودجه شامل ارسال سلاح و مهمات برای اوکراین نمی‌باشد.

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف رو به وخامت نهاده است.مناقشه تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها در چین، به ویژه مسلمانان اویغور در شین ژیانگ، وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ، موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در آب‌های جنوب چین که چندین کشور منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند، از عوامل عمده تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان شده است.