فلیپین و چین همدیگر را به برخورد عمدی کشتی‌های گارد ساحلی‌شان متهم کردند

چین و فلیپین روز شنبه ۳۱ اگست (۱۰ سنبله) همدیگر را به برخورد عمدی کشتی‌های گارد ساحلی‌شان در آب‌های مورد مناقشهٔ جنوب چین متهم کردند.

این برخورد که در نزدیکی جزیرهٔ مورد مناقشه "سابینا شول" رخ داد، تازه‌ترین مورد از درگیری طولانی و در حال تشدید بین این دو کشور بر سر مالکیت جزایر و مناطق مختلف در آب‎‌های جنوب چین است.

چین ادعای مالکیت تقریباً تمامی این آب‌های حیاتی از نظر اقتصادی را دارد، هرچند که کشورهای دیگر نیز ادعاهایی در این مورد دارند و یک محکمهٔ بین‌المللی اعلام کرده است که ادعای چین هیچ مبنای قانونی ندارد.

سابینا شول یکی از جزایر اسپراتلی است که در ۱۴۰ کیلومتری فلیپین و حدود ۱۲۰۰ کیلومتری جزیرهٔ "های‌نان" چین موقعیت دارد. چین، فلیپین، تایوان و ویتنام همه ادعای مالکیت بر جزایر اسپراتلی را دارند.

لیو دیجون، سخنگوی گارد ساحلی چین گفت که این حادثه در جزیرهٔ مورد مناقشه "سابینا" رخ داده است که به عنوان یک نقطه جدید در تنش‌های طولانی‌مدت دریایی بین دو کشور پدیدار شده است.

لیو با محکوم کردن رفتار "غیرمسلکی و خطرناک" کشتی فلیپینی گفت: "چین حاکمیت غیرقابل انکار" این منطقه را دارد. او گفت که کشتی فلیپینی "عمداً با" یک کشتی چینی برخورد کرده است.

اما جی تریلا، سخنگوی گارد ساحلی فلیپین گفت که این کشتی چینی بود که "مستقیم و عمداً" با کشتی فلیپینی برخورد کرد.

کشتی فلیپینی از ماه اپریل در سابینا شول لنگر انداخته است تا ادعای مانیلا بر این منطقه را مطرح کند.

تریلا گفت که کشتنی فلیپینی سه بار مورد اصابت کشتی چینی قرار گرفت. در جریان این حادثه هیچ یک از خدمه آسیب ندیده اند، اما برخی از قسمت‌های کشتی آسیب دیده است. او افزود که بدون هیچ گونه تحریکی از طرف فلیپین این رویداد رخ داده است.

ایالات متحده، متحد قوی مانیلا که آب‌های جنوب چین را در گفتگوهای دوجانبه با بیجینگ مطرح کرده است، چین را به دلیل اقدامات "خطرناک و تشدید کننده" در نزدیکی سابینا شول مورد انتقاد قرار داد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت که واشنگتن از چین خواسته است که "ادعاها و اقدامات خود را با قوانین بین المللی مطابقت دهد و از رفتار خطرناک و بی ثبات کننده خودداری کند."

کشتی های فلیپینی و چینی حداقل دو بار در این ماه در نزدیکی سابینا شول با هم برخورد کرده اند.