چین: تنش‌با امریکا فاجعه‌بار خواهد بود؛ خواهان مذاکراه استیم 

لی شانگفو، وزیر دفاع چین

وزیر دفاع چین امروز چهارم جون (۱۴ جوزا) گفت که تنش با ایالات متحده فاجعهٔ غیرقابل تحمل خواهد بود و این کشور خواهان مذاکره است.

لی شانگفو در نشست امنیتی آسیا در سنگاپور گفت که جهان برای رشد همزمان امریکا و چین به اندازهٔ کافی بزرگ بوده و "این غیر قابل انکار است که تنش جدی یا تقابل میان چین و ایالات متحده یک فاجعهٔ غیر قابل تحمل برای جهان خواهد بود."

او افزود: "چین و ایالات متحده سیستم‌های مختلف دارند و تفاوت‌های زیادی دارند. با آنهم، این نباید جلو علایق و زمینه‌های مشترک برای رشد روابط دوجانبه و همکاری عمیق میان دو طرف را بگیرد."

روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی موضوعات متعدد، به شمول تایوان، قلمروهای مورد منازعه در آب‌های جنوب چین و محدودیت‌های جو بایدن، رییس جمهور امریکا، بر صادارت چپ‌های وسایل الکترونیکی چین، به گونهٔ شدید کشیده شده است.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز گذشته در این نشست بر چین برای رد مذاکرات نظامی انتقاد کرد، امری که سبب ایجاد بن‌بست روی اختلافات میان دو کشور شده است.

اما وزیر دفاع چین ادعا کرد که در حال حاضر "ذهنیت جنگ سرد دوباره عرض اندام کرده و خطرات امنیتی را افزایش داده است. احترام متقابل باید بر زورگویی و برتری‌طلبی پیروز شود."

لی که در سال ۲۰۰۸ به دلیل خریداری تسلیحات از روسیه توسط ایالات متحده تحریم شد، در جریان این نشست با وزیر دفاع امریکا احوال‌پرسی کرد، اما این دو مقام با وجود تقاضا‌های مکرر ایالات متحده، بحث عمیقی نداشتند.

دو مقام نظامی چین در حاشیهٔ این نشست گفتند که پیش از آغاز مجدد مذاکرات میان مقامات نظامی دو کشور، بیجینگ خواستار اشارهٔ واضح واشنگتن برای روش کمتر تقابلی در آسیا است، به شمول رفع تعزیرات علیه وزیر دفاع این کشور.