وزیر خارجهٔ چین به پاکستان: بی‌ثباتی سیاسی باید پایان یابد

شین گنگ، وزیر خارجهٔ چین و بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پاکستان

وزیر خارجهٔ چین می‌گوید که بی‌ثباتی در پاکستان افزایش یافته و اختلافات سیاسی در این کشور سد راه پیشرفت اقتصادی شده است.

شین گنگ که برای چهارمین دور گفتگوهای استراتیژیک وزرای خارجه پاکستان و چین به اسلام‌آباد سفر کرده روز شنبه ششم می (۱۶ ثور) در یک نشست خبری گفت: "ما عمیقاً امیدواریم که طرف‌های سیاسی در پاکستان به اتفاق نظر برسند، ثبات را حفظ کنند و به گونهٔ موثر به چالش‌های داخلی و خارجی رسیدگی کنند تا بتوانند بر رشد اقتصادی تمرکز کنند."

پس از آن که عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، توسط پارلمان از قدرت کنار زده شد، این کشور با آشفتگی سیاسی شدیدی مواجه است. عدم توافق بین حزب خان و ایتلاف حاکم ۱۳ حزبی به رهبری شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، در مورد برگزاری انتخابات، پاکستان را در یک بحران سیاسی و قضایی فرو برده است.

عمران خان که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ صدر اعظم پاکستان بود، پس از برکناری تا کنون چندین بار تظاهرات ضد دولتی را راه اندازی کرده و خواستار برگزاری انتخابات شده است. او مدعی است که حکومت و قوای نظامی پاکستان تلاش دارند که او را از رقابت در انتخابات آینده باز دارند، اتهامی که حکومت و قوای نظامی پاکستان آن را رد کرده اند.

افزون بر بی‌ثباتی سیاسی، پاکستان با بدترین بحران اقتصادی که در چندین دههٔ گذشته پیشینه نداشته نیز مواجه است. سقوط شدید ارزش روپیه، تورم روز افزون و کمبود انرژی سبب شده است تا اقتصاد پاکستان در پرتگاه سقوط قرار گیرد و اکنون اسلا‌آباد امیدوار است صندوق بین المللی پول به این کشور قرضه بدهد تا از سقوط اقتصاد آن جلوگیری شود.

اما دریافت وام‌های خارجی یکی از شرایط صندوق بین المللی پول است که می‌تواند وجوه یک میلیارد دالری را که از اواخر سال گذشته به حالت تعلیق درآمده است، باز کند.

چین با پرداخت وام‌ها و ذخیره کردن وجوه برای افزایش ذخایر ارزی پاکستان خواسته است به این کشور کمک کند تا قرضهٔ صندوق بین المللی پول را بدست بیاورد.

وزیر خارجهٔ چین گفت که کشورش "به تلاش خود برای حمایت از ارز خارجی و ثبات مالی پاکستان ادامه خواهد داد."

ملیحه لودی، سفیر پیشین پاکستان در بریتانیا، ایالات متحده و سازمان ملل متحد، به صدای امریکا گفت که اگر چین کمک نمی‌کرد کشورش با رکود اقتصادی مواجه می‌شد.

لودی افزود: "تصمیم چین برای واگذاری وام‌های تجاری به پاکستان بود که به حفظ وضعیت مالی پاکستان کمک کرد. بنابراین، کمک چین برای پاکستان، حداقل برای حفظ ذخایر ارزی [ارز خارجی]، بسیار حیاتی بوده است."

چین در حال حاضر بزرگترین وام‌دهندهٔ پاکستان است و پاکستان حدود ۳۰ در صد از قرضهٔ خارجی خود را از بانک های تجاری آن کشور بدست آورده است. این بدهی از زمان راه اندازی دهلیز اقتصادی چین و پاکستان در ده سال پسین به شدت افزایش یافته است.

مشرف زیدی، کارشناس سیاست و مشاور پیشین حکومت پاکستان می‌گوید که بیجینگ از پاکستان می‌خواهد تا امور خود را بهتر مدیریت کند.

زیدی به صدای امریکا گفت: "فکر می‌کنم چینی‌ها همچنان اصرار دارند که اجازه نخواهیم داد شما به طور کامل شکست بخورید، اما از سوی مدیریت و حکومت‌داری نادرست حمایت نخواهیم کرد، کاری که واقعاً پاکستان در یک و نیم سال گذشته انجام داده است."

اما هر دو وزیر خارجه این تصور را که پاکستان قربانی "دپلوماسی به دام انداختن از طریق وام دادن" است و این ادعا را که چین کشورهای را که با مشکل اقتصادی مواجه اند از طریق وام‌های ناپایدار برای تعقیب اهداف جیو - استراتیژیک خود هدف قرار می‌دهد، رد کردند.

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پاکستان به خبرنگاران گفت: "هیچ مبنایی برای نگرانی‌هایی منتشر شده در مورد به دام انداختن از طریق وام، وجود ندارد. سرمایه گذاری و حمایت مالی چین... مطابق با سنت‌های دوستی منحصر و آزمایش شده‌ای ما است."

شین با اشاره به انتقاد واشنگتن از سرمایه گذاری چین گفت: "برای کسانی که پیشنهادات نادرست درباره به دام انداختن از طریق وام می‌دهند، پیشنهاد می‌کنم از آنها بپرسید که برای توسعه ملی و رفاه مردم پاکستان چه کرده اند؟"

ایالات متحده که از لحاظ تاریخی یک متحد نزدیک پاکستان و بزرگترین بازار صادرات پاکستان است، از افزایش وام‌های چین به پاکستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که با اسلام‌آباد در مورد "خطرات" نزدیک شدن با بیجنگ گفتگو خواهد کرد.