کمیتۀ محافظت از خبرنگاران: خبرنگار رها شده از زندان طالبان به شدت لت و کوب شده است

تصویر یک ژونالستان افغان که توسط طالبان لت و کوب شده است (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

کمیتۀ محافظت از خبرنگاران (CJP) از ادامۀ بازداشت‌ خبرنگاران توسط طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در تازه ترین رویداد، جنگجویان این گروه یک خبرنگار پیشین را در پروان بازداشت و شدیداً در زندان مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

این کمیته که مرکز آن در شهر نیویارک موقعیت دارد،‌ ناوقت پنجشنبه ۲۰ جون (۳۱ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که عبدالله دانش که پیشنۀ کار خبرنگاری با رسانه‌های محلی را دارد، هفته گذشته توسط جنگجویان طالبان در پروان بازداشت و دو روز بعد از آن، دوباره از زندان آزاد شد.

این نهاد حامی خبرنگاران به نقل از منابع گفته است که عبدالله دانش در زندان طالبان به شدت مورد لت و کوب شده و از ناحیۀ سر آسیب دیده است.

به گفته کمیته حفاظت از خبرنگاران، طالبان عبدالله دانش را به دلیل تهیه گزارشی در انتقاد از پالیسی‌های این گروهانتشار یک پست فیسبوکی دستگیر و زندانی کردند.

به گفتۀ این این نهاد، این خبرنگار پیشین افغان در این پست فیسبوکی خود، مدعی شده بود که طالبان از ساختمان‌های مکاتب در کاپیسا به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کنند.

به الیه‌یی، هماهنگ‌کنندۀ برنامه‌های کمیتۀ محافظت از خبرنگاران برای آسیا گفت: "طالبان باید فوراً و بی‌طرفانه در مورد بازداشت و ضرب و شتم خودسرانۀ عبدالله دانش، خبرنگار افغان تحقیق کرده و مسوولان را مورد بازجویی قرار دهند."

این مقام کمیتۀ محافظت از خبرنگاران همچنان گفته است که زمان آن فرا رسیده که طالبان مسوولیت امنیت رسانه‌ها را به عهده گرفته و به خبرنگاران اجازه دهند تا بدون ترس از انتقام، موضوعات مورد علاقۀ شان را به گونۀ انتقادی نشر کنند.

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده و به بازداشت‌ و ضرب و شتم خبرنگاران به شمول خبرنگاران خارجی ادامه داده اند.

پیش از این، کرن دیکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان، با اشاره به ادامۀ اعمال محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران گفته بود که مطبوعات آزاد در این کشور با آیندۀ نامعلوم روبرو است.

دیکر همچنان گفته بود که همزمان با وضع محدودیت‌ها بر رسانه‌ها، دسترسی خبرنگاران به اطلاعات نیز بیشتر کاهش یافته است. این دپلومات ارشد امریکا به تاریخ ۱۵ می (۲۵ ثور) گفت که وضع محدودیت طالبان بر رسانه‌ها، بیشتر زنان و دختران را متاثر کرده است.

پیش از این، مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر گزارشی گفته بود که در جریان ۱۲ ماه گذشته- ماه می ۲۰۲۳ تا می ۲۰۲۴- دست کم ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است که شامل ۷۲ مورد تهدید و ۶۴ رویداد بازداشت خبرنگاران است.

مرکز خبرنگاران افغانستان با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها بر خبرنگاران و رسانه‌ها از سوی طالبان افزایش یافته، گفت که علاوه بر مداخلۀ استخبارات، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در فعالیت رسانه‌ها مداخله می‌کند و ''خبرنگاران را احضار، بازجویی و بازداشت می‌کند و این روند به مرور زمان افزایش یافته است.''