قانونگذار امریکایی: طالبان مقصر اصلی سقوط افغانستان اند

زک نن، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحدهٔ امریکا

زکری مارتن نن، عضو مجلس نمایندگان ایالات متحدهٔ امریکا، می‌گوید که طالبان مسوول سقوط افغانستان و وضعیت جاری در آن کشور اند بخاطریکه ۲۰ سال پیش این گروه در افغانستان خلای قدرت ایجاد کرد، به القاعده پناه داد و اکنون بطور سیستماتیک کشور خود را تخریب می‌کند.

این عضو جمهوریخواه کانگرس از ایالت آیوا در مصاحبهٔ اختصاصی با صدای امریکا گفت تا زمانیکه طالبان روابط خود را با افغان ها و جامعهٔ جهانی عادی نسازند و با مردم رفتار انسانی که لیاقت آنرا دارند نداشته باشند، برای ایالات متحده بسیار مشکل خواهد بود که باهمچو یک رژیم کار کند.

این عضو کانگرس و عضو پیشین نیروهای مسلح ایالات متحده که در افغانستان خدمت کرده است، از خروج "عجولانه و پر هرج و مرج" ایالات متحده از افغانستان انتقاد کرده و گفت که شماری از مسوولان این روند باید در برابر آنچه اتفاق افتاد، مسوول قرار داده شوند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید کراکر: طالبان توانایی ادارهٔ افغانستان را ندارند

کانگرس ایالات متحده در این اواخر در مورد خروج پرهرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان تحقیقات را آغاز کرده اند.

نن گفت که تحقیقات کانگرس در مورد چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به خاطری مهم است تا از تکرار آن در آینده جلوگیری شود.

او گفت: "رییس جمهور بایدن در طول خطابه سالانهٔ خود اسم افغانستان را نگرفت و درمورد متحدین ما صحبت نکرد و راه روشن برای نجات این افراد به خصوص متحدین افغان را پیشنهاد نکرد که چطور آنها را نجات دهیم و به امریکا بیاوریم."

نن در اشاره به پروسهٔ تخلیه گفت، آنچه ممکن یک صفحه سیاه برای حکومت امریکا باشد، یکی از صفحات روشن تاریخ برای نظامیان بازنشسته و سایر رضاکارانی خواهد بود که در پروسهٔ تخلیه با امکانات دست داشته خودشان سهیم شدند.

او ضمن انتقاد از تسلیمی پایگاه بگرام به نیروهای افغان و عدم استفاده از آن برای عملیات تخلیه گفت که باید مقامات بلند پایهٔ وزارت های خارجه و دفاع ایالات متحده مسوول قرار داده شوند و افزود که ایالات متحد با خروج عجولانه خود به ارزش میلیارد ها دالر اسلحه را در افغانستان پشت سر گذاشت که به دست طالبان افتید.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بررسی چگونگی خروج‌‌ قوای امریکایی از افغانستان؛ نخستین نشست استماعیه در کانگرس امریکا برگزار شد 

آقای نن افزود، امیدوار است برای تخلیهٔ متحدین افغان که تاهنوز در افغانستان و کشورهای منطقه باقی مانده اند، یک راه حل دوحزبی در کانگرس پیدا شود.

او گفت:" ما باید زمینه افزایش رقم ویزه های اس ای وی را برای افرادی که بطور مستقیم با ما کار کرده اند، فراهم سازیم و برای آنهای که به امریکا آمده اند، اطمینان بدهیم که از اینجا دوباره برگردانده نمی شوند."

این عضو کانگرس ایالات متحده پیشنهاد کرد که امریکا باید فشارهای دپلوماتیک بر طالبان را افزایش دهد تا این گروه وادار به تغییر رفتار خود با مردم افغانستان به خصوص زنان شود. وی بر ادامهٔ کمک‌های بشری به مردم افغانستان تاکید کرد اما گفت که از دسترسی طالبان به این کمک ها باید جلوگیری شود.

آقای نن در رابطه با عادی سازی روابط برخی از کشورهای منطقه و واگذاری نمایندگی های قنسولی افغانستان در آنکشورها به نمایندگان حکومت طالبان، گفت که این امر به معنی به رسمیت شناختن حکومت آنها نیست بلکه کشورهای منطقه چون پاکستان، به خاطر تردد در مرزها و مسایل دیگر نیاز به رابطه با افغانستان دارند که طالبان حاکمان فعلی آن می باشند.