کمیته حمایت از ژورنالستان: ۵۳ خبرنگار در جنگ اسراییل-حماس کشته شدند

کمیتۀ حمایت از ژورنالستان گفته است که در جریان جنگ اخیر بین اسراییل و حماس، از هفتم اکتوبر به اینسو ۵۳ خبرنگار کشته شده اند.

این نهاد مستقر در نیویارک گفته است که ۴۶ نفر از خبرنگاران کشته شده در جنگ حماس-اسراییل، فلسطینی، چهار نفر آن اسراییلی و سه نفر دیگر آن لبنانی بوده اند.

در تازه‌ترین مورد تلفات خبرنگاران در جنگ غزه، دو خبرنگار شبکۀ تلویزیونی المیادین لبنان که طرفدار ایران است، کشته شدند.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده است که این دو خبرنگار روز سه شنبه هنگام پوشش خبری در اثر اصابت راکت پرتاب شده از سوی نظامیان اسراییلی در جنوب لبنان کشته شدند.

کمیتۀ حمایت از ژورنالستان گفته است که ۱۱ خبرنگار دیگر در جنگ اخیر میان حماس و اسراییل زخمی شده و سه خبرنگار دیگر ناپدید اند. این نهاد حامی خبرنگاران همچنان از بازداشت ۱۸ خبرنگار دیگر خبر داده است.

در وبسایت کمیتۀ حمایت از ژورنالستان آمده است: "خبرنگاران در غزه که در جریان تهاجم زمینی اسراییل، به شمول حملات ویرانگر اسراییلی، اختلال شبکه‌های ارتباطی، کمبود منابع و قطع جریان برق، به پوشش خبرها در مورد این جنگ می‌پردازند، به گونۀ ویژه با خطرات زیاد روبرو اند."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و جنگجویان حماس ۱۲۰۰ نفر عمدتاً غیرنظامیان را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، غزه را به گونۀ پیهم هدف حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ مقام‌های صحی غزه، تا کنون بیش از ۱۳۳۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان در این جنگ کشته شده اند.

در همین حال، مقام‌های قطر، ایالات متحده و حماس گفته اند که تلاش‌ها برای آتش‌بس موقت و رهایی گروگان‌ها از چنگ حماس به مرحلۀ نهایی رسیده است.