داوودزی: حقایق مذاکرات امریکا با طالبان نباید پنهان شود

شورای عالی صلح افغانستان نبود جزئیات و معلومات روشن را از روند مذاکرات صلح که میان نمایندگان امریکا و طالبان جریان دارد، پرسش برانگیز می‌داند.

محمد عمر داوودزی، رئیس دارالانشای این شورا که روز سه شنبه (۱۳ حمل) که در نشستی صحبت می‌کرد گفت که معلومات مذاکرات امریکا با نمایندگان طالبان به صورت شفاف با مردم افغانستان در میان گذاشته نشده است.

او با اشاره به این روند گفت "از طولانی شدن آن سوالاتی در ذهن داریم و این‌که به چی پیمانه از معلومات صحبت‌ها به مردم افغانستان شریک شده است... ما کمتر سوالات داریم چرا که دسترسی بیشتر داریم به معلومات؛ ولی برای مردم افغانستان آن (معلومات) با شفافیت شریک ساخته نشده است، ما حق داریم که شریک ساخته شود".

درست یک‌روز پیش از این اظهارات آقای داوودزی، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای مصالحۀ افغانستان وارد کابل شد و با رئیس جمهور، رئیس اجراییه، اعضای شورای عالی صلح و شماری از مقام‌های دیگر افغان دیدار کرد.

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح گفت که معلومات در مورد روند گفتگوهای صلح با زبان دیپلوماتیک نه؛ بلکه آنچه حقیقت دارد، به طور مشرح و واضح بیان شود.

پیش از این، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان نیز از زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان انتقاد کرده و گفته بود که آقای خلیلزاد در پی تصاحب قدرت در افغانستان است. اما زلمی خلیلزاد به تازگی گفته است که در مذاکرات صلح افغانستان هیچ گونه اجندای شخصی ندارد.

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افزود "هر چی زودتر میان دولت افغانستان و تحریک طالبان مذاکرات آغاز شود، گفتگوهای دیگر میان خارجی‌‌ها، قشر سیاسی و مدنی هم با طالبان در هر سطحی که باشد خوب است و جایگاه خاص خود را دارد، اما این صحبت ها باید ممد مذاکرات اصلی باشد".

این در حالی است که زلمی خلیلزاد به دنبال دیدار با رهبران حکومت افغانستان، روز سه شنبه (دوم اپریل) به ولایت کندهار سفر کرد و با بزرگان آن ولایت دیدار کرد.