شمار کشته شدگان درگیری های نظامی سودان به بیش از ۱۸۰ نفر رسید

در حالی که شمار کشته شدگان درگیری‌‌های سودان به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده، هر دو جناح درگیر جنگ این کشور روز دوشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) ادعا کردند که نیروهای وفادار به آنان کنترول ساحات بیشتر را در پایتخت سودان به دست آورده اند.

ولکر پرتس، نمایندهٔ خاص منشی عمومی سازمان ملل متحد برای سودان،‌گفته است که در جریان درگیری‌های سه روز گذشته، بیش از ۱۸۰ نفر کشته شده و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده اند.

در همین حال، گروه‌ داکتران سودانی روز دوشنبه گفتند که در اثر درگیری‌های سه روز گذشته دست‌کم ۹۷ غیرنظامی و ۴۵ نظامی آن کشور کشته شده اند. اما بر اساس برخی گزارش‌ها، شمار کشته شدگان خشونت‌های اخیر احتمالاََ بیشتر است.

بسیاری از زخمی‌ها قادر نشده اند خود را به شفاخانه‌ها برسانند. به گفتهٔ گروه داکتران سودانی، در جریان این درگیری، چندین شفاخانه در پایتخت آن کشور ''به شدت تخریب'' شده اند. این در حالی است که بسیاری از شفاخانه‌ها نه تنها با کمبود ادویه و تجهیزات طبی بلکه با کمبود داکتر و نرس نیز مواجه اند.

خشونت‌های اخیر به خاطر کنترول بیشتر قدرت میان عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان، و محمد حمدان دگلو، رهبر شبه نظامیان موسوم به حمایت سریع سودان آغاز شد.

درگیری‌ها در سودان چند روز پس از تنش‌های شدید میان رهبر نظامی سودان و رهبر شبه نظامیان آن کشور بر سر ادغام برنامه‌ریزی شده نیروهای شبه نظامی داگلو در اردوی این کشور آغاز شد.

باشندگان شهر خرطوم گفته اند که صدای حملات هوایی و تسلیحات ثقیل را در حالی شنیده اند که خشونت مرگبار میان جناح‌های درگیر وارد سومین روز شده است.

بخش بزرگی از پایتخت سودان روز دوشنبه بدون آب و برق به سر برد. خشونت‌ها همچنین سبب شده تا رفت و آمد میان شهر خرطوم و شهر‌های مجاور آن، امرمان و بحری، متاثر شود، زیرا پل هایی که این شهرها را به هم وصل می‌کند، توسط موترهای زرهی مسدود شده اند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، روز دوشنبه بار دیگر درگیری‌های سه روز اخیر در سودان را محکوم کرد و از هر دو جانب خواست تا خشونت‌ها را به صورت فوری متوقف، آرامش را حفظ و بحران به وجود آمده را از طریق مذاکره حل کنند.

گوتیرش گفت:‌ " من از همه کسانی که بر این وضعیت نفوذ دارند می خواهم که از آن در راه صلح استفاده کنند. وضعیت انسانی از قبل در سودان متزلزل بود و اکنون فاجعه بار است."

عبدالفتاح البرهان، نظامی ارشد سودان، به تاریخ ۲۵ اکتوبر ۲۰۲۱ میلادی،‌ عبدالله حمدوک، صدر اعظم پیشین آن کشور را از قدرت کنار راند و پس از اعلام حالت اضطرار، از پایان یک شورای مشترک غیرنظامی و نظامی که در جریان دو سال گذشته، سودان را اداره می‌کرد، خبر داد.

البرهان به تاریخ ۲۶ اکتوبر ۲۰۲‍۱،‌ یعنی یک روز پس از برکناری حکومت غیرنظامی در کشورش، در سخنرانی تلویزیونی‌ گفت که سودان به خاطر اختلافات سیاسی در بن‌بست قرار داشت و تجربهٔ دو سال شورای حاکمیت سودان به رهبری صدراعظم حمدوک ثابت کرد که مشارکت نیروهای سیاسی در دورهٔ انتقالی ناقص است و به تضاد‌ها دامن می‌زند.

شورای حاکمیت سودان در ماه اگست ۲۰۱۹ میلادی پس از تظاهرات گسترده بر ضد عمر البشیر، رییس جمهور پیشین سودان و کنارگیری وی از قدرت، ایجاد شد که اعضای آنرا نظامیان و غیرنظامیان تشکیل می‌داد. شبه نظامیان سریع سودان یکجا با اردوی آن کشور عمر البشیر را از قدرت کنار زدند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های رویترز، فرانس پرس و اسوشیتید پرس گرفته شده است.