ایالات متحده ۱۳ شرکت تسهیل کنندهٔ فروش نفت ایران را تحریم کرد

ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) بیش از ۱۰ شرکت بین‌المللی مستقر در هانگ‌کانگ و امارات متحده عرب را به دلیل تسهیل فروش فرآورده‌های نفتی ایران تحریم کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این کشور در حال اتخاذ اقدامات بیشتری برای مختل کردن تلاش‌های ایران برای فرار از تحریم‌های مرتبط به فروش محصولات نفتی و پتروشیمی است.

در اعلامیه آمده است: "وزارت مالیه شرکت‌های مستقر در حوزه‌های قضایی مختلف را به خاطر مشارکت شان در فروش محصولات پتروشیمی با شرکت‌های از قبل تحریم شده از جمله صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت پتروشیمی تریلیانس، شرکت ملی نفت ایران و شرکت بازرگانی نفت‌ایران تحریم کرده است."

در اعلامیهٔ وزارت خارجه آمده است که نهادهای تحریم شده محصولات نفتی و پتروشیمی ایران را خریداری کرده و یا هم فروش این محصولات و انتقال وجوه آن به ایران را تسهیل کرده اند.

اعلامیه می‌افزاید: "ایالات متحده متعهد به اجرای تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم های مرتبط با تجارت نفت و پتروشیمی است. هرکسی که در تسهیل فروش و معاملات دخالت داشته باشد، در معرض خطر تحریم‌های ایالات متحده قرار می گیرد."

برایان نلسن، معاون وزارت مالیه در امور مبارزه با تروریزم و استخبارات مالی نیز با اشاره به تحریم‌های اعلام شده در روز پنجشنبه، گفت که ایران از روش‌های پیچیده‌ای برای فرار از تحریم‌ها و فروش غیرقانونی محصولات نفتی و پتروشیمی استفاده می‌کند.

نلسن افزود: "ایالات متحده به اعمال تحریم‌ها علیه عواملی که این فروش‌ها را تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد."

افزون بر تحریم‌های امروز، دفتر کنترول دارایی‌های خارجی وزارت مالیهٔ ایالات متحده روز چهارشنبه شش کارمند ارشد صدا و سیمای ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.

وزارت مالیۀ امریکا گفته است که صدا و سیمای ایران صدها اعتراف اجباری از بازداشت شدگان ایرانی، دو تابعیتی و بین المللی در ایران را پخش کرده است.

صدا و سیما و شرکت‌های مرتبط به آن پیشتر در سال ۲۰۱۳ به فهرست تحریم‌ها اضافه شده بودند.

در بیانیهٔ وزارت مالیه آمده است که صدا و سیما نه به عنوان یک رسانه‌ بی‌طرف، بلکه به‌عنوان ابزاری حیاتی در کارزار جمهوری اسلامی برای سرکوب جمعی و سانسور علیه مردم خود عمل می‌کند و به طور مرتب اتهامات واهی و بی‌اساسی علیه شهروندان ایرانی، دو تابعیتی‌ها و خارجی‌ها پخش می‌کند. این بیانیه می‌افزاید که این رسانه از اخبار جعلی برای اطلاع‌رسانی نادرست استفاده می‌کند.

ایالات متحده روز سه شنبه ۱۵ نومبر نیز از وضع تحریم‌‌های تازه بر نهادها و افرادی خبر داد در تولید یا انتقال طیاره‌های بدون سرنشین (درون) ایرانی به روسیه دخالت دارند.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که احتمالاً به تسهیل تامین درون‌های نظامی ایران به روسیه کمک کرده است، صنایع هوانوردی قدس که سازنده درون‌های مهاجر-۶ است و مرکز تحقیقات صنایع هوانوردی شاهد، که انواع درون‌های شاهد را تولید می‌کند، از جمله درون تهاجمی شاهد-۱۳۶ که نیروهای روسی در حملات اخیر در کیف، اودیسا و منطقه خارکیف اوکراین از آن استفاده کرده اند، شامل این تحریم‌ها می‌باشد.

اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا ماه گذشته صنایع هوانوردی شاهد را تحریم کردند.

بر اساس این اقدام، ملکیت‌های تحریم شدگان در امریکا منجمد شده و امریکایی‌ها از داد و ستد با آنان منع شده اند. افراد و شرکت‌هایی که با آنان داد و ستد کنند، با خطر تعزیرات مواجه خواهند شد.