عفو بین الملل به جامعۀ بین‌المللی: پناهجویان افغان را در پاکستان فراموش نکنید

گروهی از کودکان مهاجر افغان در نزدیکی مرز تورخم میان افغانستان و پاکستان

سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت ۲۰ جون، روز جهانی پناهجویان می‌گوید که مهاجران و پناهجویان افغان در پاکستان با مشکلات زیادی مواجه اند و جهان نباید آنان را فراموش کند.

این سازمان روز پنجشنبه ۲۰ جون (۳۱جوزا) با نشر پیامی در صفحۀ اجتماعی ایکس گفت که پس از تصمیم حکومت پاکستان برای اخراج پناهجویان افغان، زنان و دختران پناهنده در این کشور، با آیندۀ نامعلوم مواجه هستند.

عفو بین‌الملل خطاب به جامعۀ جهانی گفته است: "در این روز جهانی پناهجویان، به صدای پناهجویان افغان گوش دهید که از جامعه بین‌المللی می‌خواهند که آن‌ها را فراموش نکنند."

مولوده توانا، از زنان معترض که به دلیل هراس از بازداشت توسط طالبان به پاکستان فرار کرده، به سازمان عفو بین‌الملل گفته است که پناهجویان افغان به ویژه زنان در این کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فعال حقوق زن افزوده است: "آنها [پناهجویان] افغان در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند. افغان‌ها حق کار در پاکستان ندارند، اطفال شان به شمول کودکان من، به دور از تعلیم، درس و مکتب مانده‌اند."

پاکستان در ماه‌های اخیر روند اخراج شهروندان افغانستان را شدت بخشیده و بر اساس معلومات طالبان، روزانه حدود یک‌هزار مهاجر از طریق مرزهای آن کشور وارد خاک این کشور می‌شوند.

امسال ملل متحد از روز جهانی پناهندگان با شعار "همبستگی با پناهندگان و استقبال از پناهندگان" تجلیل می‌کند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد از کشورها خواسته است که در این روز مرزهای خود را به روی پناهجویان باز کنند.

در این حال، کمیسیون اتحادیۀ اروپا با نشر اعلامیه گفته است که کشورهای عضو این اتحادیه به تعهد "تزلزل ناپذیر" خود برای حمایت از پناهندگان در سراسر جهان ادامه می‌دهند.

این کمیسیون به مناسبت روز جهانی پناهجویان افزوده که، کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در سال گذشته میلادی، به گونۀ فعال برای رسیدگی به وضعیت میلیون‌ها پناهجو به شمول شهروندان افغانستان تلاش کرده است.

در اعلامیه آمده که اتحادیۀ اروپا از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو، برای بیش از ۱۲۲هزار پناهجوی در معرض خطر، زمینۀ اسکان مجدد فراهم کرده است. به گفتۀ این کمیسیون، از سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۸هزار پناهجو، عمدتاً شهروندان افغانستان را که در معرض خطر بوده اند، از طریق برنامه‌های بشردوستانه پذیرفته است.

بر اساس معلومات اتحادیۀ اروپا، در حال حاضر بیش از ۱۲۰میلیون نفر در سراسر جهان جبراً آواره شده اند.

این در حالی است که نمایندگی‌های دپلوماتیک و قنسولی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از جامعه جهانی خواسته اند که به وضعیت پناهجویان و مهاجران افغان توجه کند.

این نمایندگی‌ها با نشر اعلامیه‌ای ضمن نگرانی از وضعیت پناهجویان افغان گفته اند که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان هزاران افغان به دلیل سرکوب شدید، آزار و اذیت و نقض جدی حقوق بشر مجبور به ترک افغانستان شده اند.

در اعلامیه آمده است: "ما قدردانی عمیق خود را از همه کشورهای میزبان اتباع افغان به دلیل حمایت مداوم آنها ابراز می کنیم. با این حال، ما از این کشورها می‌خواهیم که تلاش های خود را برای حمایت از حقوق پناهجویان و مهاجران افزایش دهند. این شامل حفظ اصل عدم بازگرداندن و توقف بازگرداندن اجباری و اخراج افراد در معرض خطر است."

همچنان نمایندگی‌های دپلوماتیک و قنسولی افغانستان، از کشورهای میزبان خواسته اند که اقدامات گسترده‌تری را برای حفاظت از مدافعان حقوق بشر، فعالان و سایر افراد در معرض خطر که به دنبال پناهندگی هستند، از طریق گذرگاه‌های امن، تسهیل مسیرهای اسکان مجدد، تسریع درخواست پناهندگی و فراهم کردن فرصت‌هایی برای امنیت مالی از طریق مشاغل و بورسیه‌های تحصیلی روی دست بگیرند.

در همین راستا، سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان از رهگذر آمار پناهجویان در ردۀ سوم در جهان قرار دارد. به گفتۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، در حال حاضر ۹.۲ میلیون افغان در جهان مجبور شده اند که به عنوان پناهنده در شماری از کشورها زندگی کنند.

این اداره ملل متحد گفته است که ۵.۶ میلیون نفر از آنها پناهنده هستند و مابقی در شرایط مشابه پناهندگان زندگی می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس آمار ملل متحد پس از اگست ۲۰۲۱ که طالبان بار دیگر بر افغانستان حاکم شدند، تنها ۱.۵ میلیون افغان به ایران و پاکستان مهاجر شده اند. کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در ماه دسمبر ۲۰۲۳ گزارش داد که سه میلیون و ۷۵۲هزار شهروند افغان در ایران و دومیلیون و ۴۹هزار مهاجر نیز در پاکستان ثبت نام کرده اند.