دبی جواز فروش مشروبات الکولی را رایگان کرد

یکی از می‌خانه ها در دبی

دبی روز یکشنبه اول جنوری ۲۰۲۳ (۱۱ جدی) مالیات ۳۰ درصدی خود بر فروش مشروبات الکولی را پایان داد و جواز‌ فروش مشروبات الکولی را رایگان کرد.

این اقدام یکی از منابع درآمد طولانی مدت خانوادهٔ حاکم دبی را پایان می‌دهد، اقدامی که ظاهراََ به خاطر افزایش گردشگری به امارات صورت گرفته است.

این اعلام ناگهانی در نخستین روز سال نو میلادی توسط دو شرکت فروش مشروبات الکولی مرتبط با دولت دبی صادر شد. این دو شرکت توزیع کننده مشروبات الکولی (Maritime and Mercantile International) بخشی از گروپ گسترده تر توزیع مشروبات الکولی امارات استند.

اما مقامات حکومتی این تصمیم را تایید نکرده اند و به سوالات خبرگزاری اسوشیتدپرس در این خصوص نیز پاسخ ارایه نکرده اند.

پیش از این محودیت‌های فروش مشروبات الکولی در ماه رمضان در جریان روز رفع شده و در هنگام قرنطین ناشی از گسترش کروناویروس نیز انتقال مشروبات الکولی به منازل مشتریان نیز مجاز قرار داده شده بود.

در جریان جام جهان فوتبال قطر که در اواخر سال ۲۰۲۲ برگزار شد، بسیاری از می‌خانه‌های دبی علاقمندان فوتبال را به خود جذب کردند.

با آنهم، قیمت یک گیلاس بیر الکولی در یک می‌خانه به سادگی بیش از ۱۰ دالر امریکایی و قیمت سایر مشروبات الکی بیشتر از آن است.

تا حالا مشخص نشده است که آیا لغو ۳۰ درصدی مالیات و جواز رایگان سبب کاهش قیمت مشروبات الکولی خواهد شد و یا فقط قیمت آن برای کسانی کاهش خواهد یافت که از پرچون فروشان خریداری می‌کنند.

بر اساس قانون دبی، غیر مسلمانان به خاطر خرید الکول باید حد اقل ۲۱ سال و یا بیشتر از آن سن داشته باشند. کسانی که مشروبات الکولی مصرف می‌کنند باید جوازی را که از سوی پولیس دبی صادر می‌شود، دریافت کنند. در غیر آن، آنان با خطر جریمه و دستگیری مواجه می‌شوند. با آنهم اکثر می‌خانه‌ها و کلب های شبانه به ندرت از مشتریان می‌خواهند که کارت اجازهٔ نوشیدن الکول شان را نشان بدهند.

اما بر خلاف دبی که نسبتاََ لیبرال تر پنداشته می‌شود، در برخی دیگر مناطق امارات مانند شارجه که هم‌مرز با دبی است، خرید و فروش مشروباب الکولی غیر قانونی است. مصرف مشروبات الکولی در سایر کشور‌های منطقه از جمله ایران، کویت و عربستان سعودی نیز غیر قانونی است.