درگیری‌ها در کشمیر هند هشت کشته برجا گذاشت

عکس آرشیف، نظامیان هندی در یک ساحه در کشمیر زیر ادارهٔ هند

مقام‌های پولیس هند روز یکشنبه هفتم جولای (۱۷ سرطان) گفتند که در دو درگیری مسلحانهٔ جداگانه در کشمیر زیر ادارهٔ هند دو سرباز و شش تندرو مظنون کشته شدند.

ویدهی کمار بیردی، رییس عمومی پولیس کشمیر به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که مسوولان امنیتی "دو عملیات جداگانه" را در روستاهای ناحیهٔ کولگام کشمیر انجام دادند.

به گفتهٔ این مقام پولیس هند، در جریان درگیری مسلحانه بین نیروهای امنیتی و تندروان مظنون، دو تندرو در یک روستا و چهار تندرو در روستای دیگر کشته شدند.

کشمیر که جمعیت آن عمدتاً مسلمانان اند، از زمان استقلال پاکستان و هند در سال ۱۹۴۷ به اینسو به دو بخش تقسیم شده است که یکی آن زیر ادارۀ هند و دیگری زیر ادارۀ پاکستان است. این دو قدرت رقیب اتمی دو بار به خاطر کشمیر با هر درگیر جنگ تمام عیار شده اند.

شورشیان در کشمیر از سال ۱۹۸۹ به اینسو با هند درگیر جنگ بوده و خواستار استقلال این ساحه یا هم ادغام آن با پاکستان اند. بیش از سه دهه درگیری در کشمیر منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر، به شمول غیرنظامیان، نظامیان و شورشیان، شده است.

از سال ۲۰۱۹ به اینسو و پس از سلب حق نیمه خودمختاری کشمیر زیر ادارۀ هند توسط حکومت به رهبری نرندرا مودی، صدراعظم این کشور، حس خشم و انزجار جدایی طلبان و تندروان کشمیری نسبت به هند اوج گرفته است.

به تاریخ نهم جون و درست در روزی که مودی برای سومین دور به صفت صدر اعظم هند سوگند وفاداری یاد کرد، نه زایر هندو در حملهٔ تندروان مظنون کشته و ۳۳ زایر دیگر زخمی شدند.