بوریل: قطع 'غیرقانونی' آب به غزه قابل پذیرش نیست 

رییس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپا امروز ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) قطع جریان آب به باشندگان غزه توسط اسراییل را "غیرقانونی" و "غیر قابل پذیرش" خواند.

جوسیپ بوریل گفت که قطع آب بر باشندگان یک منطقۀ تحت محاصره "مخالف قوانین بین المللی است".

او افزود که موقف اتحادیۀ اروپا در قبال اوکراین نیز همین بوده، جاییکه نیروهای روسی جریان آب را بر باشندگان جوامع محصور قطع کرده بودند و باید در قبال غزه نیز چنین باشد.

اسراییل گفته است که آب و مواد غذایی تا زمانی بر غزه قطع خواهد بود که حماس تمامی اسیران اسراییلی را آزاد کند.

مقام‌های اسراییلی گفته اند که حماس در جریان حمله بر اسراییل ۱۹۹ نفر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفته اند.

روز گذشته، برنامهٔ جهانی غذا گفت که در فروشگاه‌های نوار غزه که از سوی اسراییل محصور شده است، برای چهار یا پنج روز دیگر مواد غذایی موجود است.

این ادارهٔ ملل متحد گفته است که ذخایر غزه مواد غذایی در حال کم‌شدن است، اما در فروشگاه‌ها وضعیت بدتر از آن است.

عبیر عطیفه، سخنگوی برنامهٔ جهانی غذا در شرق میانه به خبرنگاران گفت: "وضعیت در غزه هر دقیقه وخیمتر می‌شود: وضعیت بشری و همچنان وضعیت امنیت غذایی."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید ملل متحد: مردم غزه برای چهار یا پنج روز دیگر غذا دارند

این در حالی است که در قبال جنگ میان اسراییل و حماس، پیام‌های مختلفی در اتحادیۀ اروپا ابراز می‌شود.

اتحادیۀ اروپا به کرات حملۀ هفتم اکتوبر حماس بر غیرنظامیان اسراییلی در نزدیک غزه را تقبیح کرده است. اما کشورهای این اتحادیه، مقامات و قانونگذاران آن واکنش های متفاوتی در قبال اقدام نظامی انتقامجویانه‌ علیه غزه داشته اند.

اکثریت آنان تاکید کرده اند که اسراییل باید در مطابقت با قوانین بشری بین المللی عمل کند، قوانینی که مجازات جمعی یک جمعیت، هدف قرار دادن غیرنظامیان و اقدامات غیرمتناسب را منع می‌کند.

ادارۀ ملل متحد برای پناهجویان فلسطینی می‌گوید که ۲.۳ میلیون باشندۀ غزه به آب آشامیدنی دسترسی نداشته و مجبور شده اند از آب منابع آلوده استفاده کنند.