اتحادیه اروپا: 'پوتین ضعیف‌تر خطر بزرگ‌تری' است

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

اتحادیهٔ اروپا روز پنجشنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) هشدار داد که روسیه پس از شورش مختصر گروه واگنر که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را ضعیف تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد نشان داد، بی ثبات و خطرناک‌تر شده است.

جوسب بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا در نشست سران اتحادیهٔ اروپا در بروکسل گفت: "پوتین ضعیف‌تر خطر بزرگ‌تری است."

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا گفت که "پس لرزه‌های" شورش واگنر همچنان ادامه دارد، اما افزود که بحث‌های نشست سران اتحادیه بر تلاش‌ها برای "دوبرابر کردن" حمایت‌های نظامی و مالی از اوکراین در راستای مقابله با نیروهای متجاوز روسیه متمرکز خواهد بود.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفت در حالی که "برای نتیجه گیری نهایی خیلی زود است"، شورش و راهپیمایی واگنر به تاریخ ۲۴ جون به سوی مسکو "شکاف‎ها و انشعاب" را در روسیه آشکار کرد.

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، شرکت خصوصی امنیتی روسی، روز جمعه ۲۳ جون با نشر مجموعه‌ای از ویدیوها و پیام‌های صوتی سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه روسیه، را متهم کرد که دستور حملهٔ راکتی بر پایگاه جنگجویان این گروه را صادر کرده و افزود که نیروهایش اکنون شویگو را در یک شورش مسلحانه مجازات خواهند کرد و از اردوی روسیه خواست که مقاومت نکنند.

او و نیروهای تحت فرمانش به سوی کرملین حرکت کردند و پس از رسیدن به ۲۰۰ کیلومتری مسکو در نتیجهٔ یک توافق با میانجیگری الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس عقب نشینی کرد.

پوتین در ابتدا، شورش پريگوژین را با جنگ سال ۱۹۱۷ که به جنگ داخلی منتهی شده بود، مقایسه کرده و متعهد شده بود که ییفگینی پریگوژین را از بین ببرد، اما ساعاتی بعد با میانجیگری لوکاشینکو توافق صورت گرفت تا پریگوژین و برخی از جنگجویان زیر فرمان وی به بلاروس بروند.

رهبران غربی از جمله سران کشورهایی که در نشست بروکسل حضور داشتند تاکید کردند که شورش در روسیه یک موضوع داخلی آنها است و کشورهای غربی در آن هیچ نقشی نداشته است.

اما کشورهای غربی همسایهٔ بلاروس، جایی که پریگوژین به تبعید رفته است، ابراز نگرانی کردند که ممکن جنگجویان واگنر نیز پیشنهاد کرملین برای پیوستن به اردوی روسیه را قبول کنند.

پوتین پس از توافق با گروه واگنر به جنگجویان آن دو گزینه داد، یا با نیروهای مسلح روسیه مدغم شوند یا به بلاروس تبعید شوند.

گیتاناس ناوسدا، رییس جمهور لیتوانیا گفت: "ما به شدت نگران تحولات بلاروس هستیم. گروه‌های جنگجو یا به قول من این قاتلان زنجیره‌ای... هر لحظه ممکن است در بلاروس ظاهر شوند و هیچ‌کس نمی‌داند چه زمانی علیه ما قرار گیرند."

کاجا کالاس، صدراعظم استونیا گفت که استقرار این جنگجویان در بلاروس دیدگاه او را که "بلاروس و روسیه با هم خطرناک هستند و خطرناک خواهند بود" تقویت می‌کند.

او افزود که "شکاف‌هایی" در روسیه وجود دارد، "بنابراین کاری که باید انجام دهیم این است که از طریق تحریم‌ها فشار بر روسیه را حفظ کنیم."

در حالی که مسکو از جنگ اوکراین دست نکشیده و تلاش دارد وضعیت را عادی جلوه دهد اتحادیهٔ اروپا پیش بینی می‌کند که پوتین ممکن در داخل روسیه دست به اقداماتی بزند تا حیثیت خود را به عنوان مقتدر بی‌چون و چرا دوباره اعاده کند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا گفت: "پوتین انحصار زور را از دست داده است...من تصور می‌کنم پوتین در داخل در حالت پاکسازی و در حالت قاطعانه‌تر شدن است."

او گفت: "همه ادارات استخباراتی در اتحادیه اروپا در حال تجزیه و تحلیل سناریوهایی هستند که می‌تواند گریبان مسکو را بگیرد و اکنون به دلیل بی‌ثباتی داخلی باید به روسیه به عنوان یک خطر نگاه کنیم".