مکرون: اتحادیه اروپا آماده حمایت 'دراز مدت' از اوکراین است

امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه ۲۳ اگست (اول سنبله) تعهد کرد که حمایت اتحادیهٔ اروپا از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه "دراز مدت" خواهد بود.

آقای مکرون که به گونهٔ مجازی در کنفرانس پلتفورم کریمیه در کیف سخنرانی می‌کرد، گفت که شش ماه پس از آغاز درگیری، "عزم ما تغییر نکرده و ما آماده ایم این تلاش را برای درازمدت حفظ کنیم."

رییس جمهور فرانسه افزود: "بی‌ثباتی در نظم بین المللی و اختلالات ناشی از آن در سطح بشردوستانه، از نظر [کمبود] انرژی و غذا، پیامد‌های انتخاب روسیه و تنها روسیه برای حمله بر اوکراین به تاریخ ۲۴ فبروری می‌باشد. "

روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری سال جاری بر اوکراین حمله کرد. در جریان این تهاجم تا اکنون ده‌ها هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده اند و میلیون‌ها نفر دیگر یا از خانه‌های‌شان بیجا شده اند و یا هم مجبور به ترک این کشور شده اند.

پیش از مکرون، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز گفته بود که امریکا و متحدانش "تا زمانی که لازم باشد" از اوکراین حمایت کرده و نخواهند گذاشت که این کشور در مقابل روسیه شکست بخورد.

آقای بایدن به تاریخ ۳۰ جون (نهم سرطان) در پایان نشست سران ناتو در مادرید، پایتخت اسپانیا گفت که "اوکراین ضربۀ سختی به روسیه" وارد کرده است. او گفت که نمی‌داند جنگ اوکراین چگونه پایان خواهد یافت اما افزود که این جنگ "با شکست اوکراین توسط روسیه پایان نخواهد یافت".

افزون بر ایالات متحده و فرانسه، شمار زیادی از کشورهای غربی به حمایت از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه که "ظالمانه و غیرعادلانه" خوانده شده است، تعهد کرده اند.

آقای مکرون در سخنرانی امروزی خود گفت: "در برابر این [تهاجم] هیچ ضعفی وجود ندارد، هیچ روحیه سازش وجود ندارد، زیرا این موضوع آزادی ما، و صلح در همهٔ جهان است."

متحدان غربی اوکراین میلیاردها دالر تجهیزات نظامی و سایر کمک‌ها را به کیف فراهم کرده اند، اما از پیوستن مستقیم به جنگ علیه نیروهای روسی که اکنون بخش های زیادی از شرق و جنوب اوکراین را اشغال کرده اند، اجتناب ورزیده اند.

کمک‌های نظامی و استخباراتی اروپا و ایالات متحده با نیروهای اوکراینی در کند ساختن پیشروی نیروهای روسی کمک کرده است، اما نتوانسته‌ آنان را متوقف کند.