جهان آرا رفیع: از راه نقاشی خواسته‌های زنان افغان را به گوش جهانیان می‌رسانم

جهان آرا رفیع، نقاش افغان 

جهان آرا رفیع، نقاش افغان، که آثاراش در یک دانشگاه در حومهٔ واشنگتن به نمایش گذاشته شده است، می گوید از طریق هنر خود وضعیت زنان افغان، خشونت و تبعیض علیه زنان بخصوص طی دوسال اخیر را بازتاب داده است.

جهان آرا، یکی از بنیانگذاران گالری هنری شمامه (مرکزآثار هنری زنان) در افغانستان است و اکنون آثار او در صالون فوندری دانشگاه جورج میسن در منطقه آرلنگتن امریکا به نمایش گذاشته شده است.

او پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در افغانستان به ایالات متحده متواری شده است و در این مدت از فعالیت های هنری خود دست نکشیده است. این دومین بار است که کارهای هنری جهان آرا در یکی از مراکز معتبر فرهنگی در حومهٔ واشنگتن به نمایش گذاشته می‌شود.

خانم رفیع به صدای امریکا گفت که محور کارش همیشه زنان بوده و وضعیتی را که فعلاً زنان در داخل افغانستان به آن مواجه است، کاملاً احساس می‌کند. او آنرا یک دوره سیاه نامید.

پیش از این آثار او در مرکز کیندی در شهر واشنگتن نمایش داده شده بود.

جهان آرا کارهای هنری خود را در نمایشگاه در مجموعه‌ای تحت عنوان "دختران خورشید" گنجانیده است. به گفتهٔ او، هر تصویر یک حکایت خاص خود را دارد.

این هنرمند افغان کارهای هنری خود را به سبک آزاد نقاشی می‌کند و بیشتر از رنگ روغنی کار می‌گیرد. او در نقاشی‌های خود نامهای دختران افغان را جا داده است که به شمول خشونت‌های خانوادگی تحت فشارهای اجتماعی مختلف قرار گرفته اند.

او زمانیکه در پاکستان در مهاجرت زندگی می‌کرد، آغاز به نقاشی کرد و پس از برگشت به افغانستان در طی دو دهه اخیر، آثار متعددی درمورد وضعیت اجتماعی زنان به نمایش گذاشته است.

کارهای هنری جهان آرا در کشور های مختلف جهان در نمایشگاه‌های معتبر نیز به نمایش گذاشته شده است. او می‌گوید هدفش آوردن تغییر در وضعیت زنان از طریق نقاشی است و امیدوار است که از طریق هنر خود بتواند این پیام را به گوش جهانیان برساند.

این نمایشگاه بروی علاقمندان الی ماه جولای امسال باز است و قرار است آثار او در دیگر نقاط امریکا نیز به نمایش گذاشته شود.