با وجود سرکوبی‌ها، سطح ورود غیرقانونی پناهجویان به امریکا بلند باقی مانده است

با وجود اقدامات سرکوب‌گرانه در مرز‌های جنوبی ایالات متحده، سطح ورود پناهجویان به این کشور هنوز هم بلند باقی مانده است.

ایالت جنوبی تکزاس هم مرز با مکیسکو در ماه مارچ اجازه داد که پولیس مهاجرانی را بازداشت کند که به گونهٔ غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند و قضات محلی نیز صلاحیت اخراج آنان را دریافت کردند.

با وجود آنهم در سطح عبور غیرقانونی در مرزهای این ایالت کاهش رونما نشده است.

نتایج نامطلوب این اقدام پرسش‌هایی را در مورد تاثیرات بازداشت مهاجران و پناهجویان مطرح کرده است، زیرا این روند نتوانسته مانع ورود بیشتر مهاجران شود.

قانون بازداشت مهاجران به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایالات متحده توسط گریگ ابوت،‌ والی جمهوری‌خواه ایالت تکزاس، تصویب شده است و سازمان‌های حقوق مدنی در مخالفت با آن شکایاتی را مطرح کرده و این اقدام را خلاف قانون اساسی ایالات متحده خوانده اند.

بر اساس نامه‌ای که روزنامهٔ هیرست نخست آنرا به دست آورد، هفتهٔ گذشته،‌ وزارت عدلیهٔ امریکا به والی این ایالت هشدار داد که اگر این قانون را تا هفتهٔ آینده لغو نکند، در مقابل آن اقامهٔ دعوا درج خواهد کرد.

از سال ۲۰۲۱ میلادی به اینسو، مقامات تکزاس حدود ۱۰هزار نفر را به جرم عبور غیر قانونی بازداشت کرده اند.

سطح بازداشت‌ها زمانی بلند رفت که زمین‌داران ساحات مرزی امریکا با مکسیکو با مقامات محلی توافق کردند که بر اساس آن پولیس صلاحیت بازداشت را در زمین‌های شخصی این افراد دریافت کرد.

اما در این اواخر حد اقل یک زمین‌دار از مقامات خواست تا در داخل ملکیت‌ وی کسی را بازداشت نکنند و ادعا کرده که به مقامات هیچ زمانی اجازهٔ ورود به ملکیت‌اش را نداده است.

از میان هزاران پناهجویی که اکنون در نیویارک مسکن گزیده اند یکی هم عبدل ۳۲ ساله، شهروند موریتانیا است.

عبدل که نخواست نام مکمل‌اش در گزارش نشر شود به جرم عبور غیرقانونی به خاک ایالات متحده بازداشت شده بود و چند هفته را در زندان تکزاس سپری کرد.

این فعال سیاسی که از پی‌گرد قانونی فرار کرده گفته است: "ساعات زیادی را در حالت نشسته در بی‌خوابی سپری کردم."

این درحالی است که شمار افرادی که سال گذشته از مرز مکسیکو به گونهٔ غیرقانونی وارد امریکا شده اند به ۱.۵ میلیون نفر رسید. اما تا اکنون واضح نیست که از میان بازداشت شدگان چه تعداد آنان در ایالات متحده باقی مانده اند و چه تعداد دیگر اخراج شده اند.

برخی مقام‌های محلی در تکزاس گفته اند که روند ورود غیرقانونی پناهجویان از مکسیکو به ایالات متحده هنوز هم جریان دارد.