نشست سران کشورهای 'بریکس' و بحث روی گسترش این گروه

نشست سالانهٔ سران گروه پنج کشور در حال توسعه:‌ برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی، موسوم به "بریکس"، هفتهٔ آینده در شهر جوهانسبرگ افریقای جنوبی برگزار می‌شود.

بحث روی گسترش این گروه و دیگر مسایل منطقوی شامل گفتگوهای این جلسهٔ دو روزه است که به تاریخ ۲۲ اگست (۳۱ اسد) آغاز می‌شود.

قرار است ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به دلیل صدور حکم بازداشت او از سوی محکمهٔ بین المللی جرایم، از طریق تماس ویدیویی در این نشست اشتراک کند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید تهدید بازداشت؛ پوتین برای شرکت در نشست بریکس به افریقای جنوبی نمی‌رود

در ظاهر، اعضای این گروه مشترکات کمی دارند. برازیل، هند و افريقاى جنوبی داراى حكومت هاى دموکراتيك استند، در حالی که چین و روسیه "خودکامه" پنداشته می‌شوند. با این حال، وجه مشترک آنها ناامیدی از نظم جهانی کنونی تحت رهبری ایالات متحده و تمایل به ایجاد جایگزینی است که در آن کشورهای امریکای لاتین،‌ آسیا و اقیانوسیه نفوذ بیشتری داشته باشد.

حدود ۴۰ کشور از جمله ارجنتاین، ایران، عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عربی علاقمند به پیوستن به گروه بریکس اند. اعضای کنونی این گروه در مورد مزایای گسترش اختلاف نظر دارند.

در حالی که برخی از تحلیلگران، از جمله جیم اونیل، اقتصاددان پیشین گلدمن ساکس، می‌گویند که این گروه از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۰۹ تا اکنون دستاوردهای زیادی نداشته است. اما میکاتکیسو کوبای، محقق موسسه گفتگوی جهانی در دانشگاه افريقای جنوبی، نظر متفاوت دارد.

کوبای گفت:‌ "بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند. واضح است که بیش از ۴۰ کشور برای ملحق شدن به آن چیزی را دیده ‌اند، شما می‌دانید که این کشورها می‌خواهند از مزیت و ارزش‌های بریکس مستفید شوند."

نالدی پاندور، وزیر روابط و همکاری بین‌المللی افريقاى جنوبی، نیز هفتهٔ گذشته در یک بیانیهٔ خود به علاقمندی کشورها برای پیوسن به گروه بریکس اشاره کرد.

پاندور گفت:‌ "وضعیت جیوپلیتیکی کنونی علاقمندی به عضویت در بریکس را برانگیخته است، زیرا کشورهای واقع در جنوب كره زمين به دنبال جایگزین‌هایی چند قطبی در جهان استند."

استیون گروزد، تحلیلگر موسسه امور بین‌الملل افريقاى جنوبی، می‌گوید که پیوستن کشورهای غیردموکراتیک به بریکس می‌تواند ذهنیت ضد غربی در این بلاک را تقویت کند.

گروزد گفت:‌ "اگر بريكس گسترش یابد و کشورهایی مانند ایران نیز شامل آن شوند، یقیناً لحن و رويكرد ضدغربی را در بحث‌های این گروه افزایش خواهد داد."

در حال حاضر، گروه بریکس حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان و یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد. از نظر قدرت خرید، سهم کشورهای شامل بریکس در فعالیت‌های اقتصادی جهان نسبت به کشورهای جی۷ بیشتر است.