لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید بازداشت؛ پوتین برای شرکت در نشست بریکس به افریقای جنوبی نمی‌رود


عکس آرشیف از اشتراک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست‌ قبلی بریکس
عکس آرشیف از اشتراک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست‌ قبلی بریکس

ریاست جمهوری افریقای جنوبی گفته است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست کشورهای عضو بریکس که قرار است ماه آینده در پریتوریا، پایتخت افریقای جنوبی برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

وینسنت ماگوینیا، سخنگوی ریاست جمهوری افریقای جنوبی روز چهارشنبه ۱۹ جولای (۲۸ سرطان) در بیانیه‌ای گفت که "با توافق دو جانبه" پوتین در این نشست شرکت نکرده و به نمایندگی از روسیه، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ آن کشور در نشست حضور خواهد یافت.

محکمۀ بین‌المللی جرایم به تاریخ ۱۷ مارچ سال روان، به دلیل ''اخراج غیرقانونی" کودکان اوکراینی حکم بازداشت پوتین را صادر کرد و افریقای جنوبی به عنوان عضو محکمۀ بین‌المللی جرایم، مکلف است تا در صورت ورود پوتین به این کشور، حکم محکمه را اجرا کند.

ماگوینیا گفت که این تصمیم پس از یک سلسله مشورت‌ها در ماه‌های اخیر صورت گرفته است که به گفتۀ وی، آخرین تماس در این مورد شب گذشته صورت گرفت. او گفت که رهبران سایر کشورهای عضو بریکس در نشست ماه آینده شرکت خواهند کرد.

افریقای جنوبی در حال حاضر ریاست دوره‌ای بریکس را به عهده دارد که برازیل، روسیه، هند و چین نیز اعضای آن اند. حکومت افریقای جنوبی در ماه‌های اخیر زیر فشار فزایندۀ داخلی و بین‌المللی قرار داشت تا از پوتین میزبانی نکند.

مخالفان حکومت افریقای جنوبی اصرار داشتند که در صورت ورود پوتین به این کشور، باید وی بازداشت و به محکمۀ بین‌المللی جرایم سپرده شود، اما دولت افریقای جنوبی گفته است که دستگیری پوتین در خاک این کشور، به مثابۀ اعلام جنگ علیه روسیه و تهدیدی برای "امنیت، صلح و نظم دولت" افریقای جنوبی خواهد بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در این مورد گفت: "در جهان امروزی، به کلی به همه روشن است که تلاش برای گرفتاری رییس دولت روسیه چه مفهومی خواهد داشت. هیچ نیازی نیست که در این مورد به کسی توضیحی داده شود."

افریقای جنوبی از دیر زمان گفته است که در خصوص جنگ اوکراین بی‌طرف خواهد بود، هرچند برخی منتقدان پریتوریا را به گرایش به سمت مسکو متهم می‌کنند.

برخی‌ها هراس دارند که میزبانی از پوتین به مثابۀ حمایت افریقای جنوبی از پوتین تلقی شده و روابط قوی اقتصادی و تجارتی این کشور را با ایالات متحده و اروپا صدمه خواهد زد.

پاول ماشاتیل، معاون ریاست جمهوری افریقای جنوبی در این اواخر در مصاحبه با رسانه‌های محلی آن کشور گفته بود که پریتوریا تلاش دارد تا پوتین را به نیامدن به نشست بریکس ترغیب کند.

XS
SM
MD
LG