نشست وزیران خارجه جی۷ زیر سایه افشای اسناد سری امریکا برگزار می‌شود- تحلیلگران

نشست وزيران خارجه جی۷ در جاپان جریان دارد

در حالیکه پیامدهای کامل افشای اسناد محرم حکومت ایالات متحده روشن نیست، برخی از تحلیلگران هراس دارند که این کار ممکن بحث‌های امنیتی در نشست وزیران خارجهٔ هفت اقتصاد برتر جهان (جی۷) را تحت تاثیر قرار دهد.

جنگ در اوکراین و تشنج میان چین و تایوان، بحث های مهم این نشست سه روزه می باشند که روز یکشنبه ۱۶ اپریل (۲۷ حمل) در جاپان آغاز شد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، پیش از اشتراک در نشست جی۷ روز شنبه در جریان سفرش به ویتنام گفت که به دنبال افشای اسناد، واشنگتن با متحدین خود در تماس بوده است.

او گفت:"ما تعهد خود را پیرامون حفاظت از معلومات استخباراتی و مشارکت‌های امنیتی، واضح کرده ایم. چیزی را که من تا حال شنیده ام، قدردانی از اقداماتی است که ما اتخاذ می‌کنیم و همکاری ما را متاثر نکرده است."

از سویی هم جک تکسیرا، یک عضوی گارد ملی نیروی هوایی ایالات متحده، در ایالت مسه‌چوستس که مظنون به افشای اطلاعات محرمانه نظامی است، روز جمعه در محکمه حاضر شد. او با اتهامات جاسوسی مواجه است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید افشاکننده اطلاعات محرمانه نظامی در محکمه حاضر شد

لندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه ایالات متحده، می‌گوید که دلیل اقدام این نظامی پایین رتبه باید به گونهٔ همه جانبه بررسی شود. او گفت: "من حیران استم که چگونه یک شخصی در آن موقف، می تواند دسترسی زیاد داشته باشد. پرسش این است که چگونه اسناد را به دست آورد و چرا آن را افشا کرد؟ و بعضی‌ها باید به دلیل این قضیه برطرف شوند."

پارک ون گون، تحلیلگر کوریای جنوبی، می‌گوید که نشست جی۷ می‌تواند این بار یک امتحان باشد تا دیده شود که آیا این گروه ظرفیت مبدل شدن از یک مجمع اقتصادی به یک نهاد جدید مشورتی امنیتی را دارد یا نه؟

به دنبال نشست سه روزهٔ وزیران خارجهٔ جی۷، انتظار می‌رود که نشست سران این گروه، ماهٔ آینده در هیروشیمای جاپان برگزار شود.