طالبان در بازاریابی محصولات زراعتی ما را حمایت نمی‌کند- دهقانان

شماری از دهقانان در ولایت فاریاب که در زمین‌های زراعتی‌شان به جای کوکنار، هینگ کشت کرده اند از عدم همکاری حکومت طالبان برای فراهم کردن بازار فروش و حمایت از دهقانان شکایت دارند.

سید عارف یک تن از دهقانان در ولایت فاریاب به صدای امریکا گفت که به تشویق یکی از دوستانش، حدود شش جریب زمین را انغوزه یا هینگ کشت کرده و پس از دو سال به ثمر رسیده است.

او با شکایت از بی توجهی طالبان به دهقانانی که به کشت حلال رو آورده‌اند گفت: "در همین قریه ما، من جزو اولین افرادی استم که هینگ کشت کردم اما تاکنون هیچ‌کس از مسوولان و دولتمردان را ندیدم که آمده باشد و احوال ما را گرفته باشد. که ما چه می‌کنیم؟ "

این دهقان ۶۰ هزار نهال هینگ را در این زمین‌ها کشت کرده و به گفته خودش، در این مدت حدود یک میلیون افغانی را در کشت هینگ هزینه کرده است.

سید عارف امیدوار است که از حاصلات هینگ عاید خوبی به دست آورد، اما این دهقان افغان ادعا می‌کند که تاجران انغوزه تلاش می‌کنند نرخ این محصول را پایین بیاورند.

این دهقان افزود که: "پارسال در همین موقع سال قیمت یک کیلو شیره هینگ در حدود ۲۷ هزار تا ۲۸ هزار افغانی بود اما امسال قیمت آن ۱۳ هزار افغانی شده است. این دست تاجران است و مسوولان باید در این بخش توجه کنند."

او گفت که گیاه هینگ معمولاً پس از سه سال به حاصل دهی می‌رسد؛ اما در صورت با کیفیت بودن خاک زمین و سعی و تلاش بیشتر دهقانان، این گیاه پس از دو سال قابل برداشت است.

سید عارف با توجه به عاید خوب هینگ، دیگر دهقانان ولایت فاریاب را تشویق کرد تا به کشت این گیاه رو بیاورند.

شماری از دهقانان از سه سال به اینسو در بخش‌هایی از ولایت فاریاب به کشت هینگ رو آورده اند.