نخستین پرواز بین المللی از میدان هوایی هرات به هند انجام شد

شرکت هوایی کام ایر اولین پرواز مستقیم از میدان هوایی هرات را به دهلی جدید انجام داد

مجهزشدن میدان هوایی هرات با معیارهای سازمان هوانوردی جهان، سرانجام زمینه پروازهای خارجی این میدان را از کشور مهیا کرد و اولین پرواز بین المللی بین هرات و دهلی، روز جمعه صورت گرفت..

قبل بر این، پرواز هاهمواره به گونه وقفه‌ ای از ولایت هرات به کابل و سپس به خارج از کشور صورت می ‌گرفت.

محی الدین نوری سرپرست ولایت هرات می گوید که با آغاز پروازهای مستقیم هرات - دهلی، زمینه فعال شدن دهلیز هوایی و پروازهای تجارتی نیز مساعد خواهد شد.

آقای نوری گفت "امروز هرات شاهد اولین پرواز مستقیم به دهلی بود که در این پرواز ۱۰۷ تن از باشنده گان هرات مستقیماً به هند سفر کردند وآغازی است برای افزایش روابط تجارتی ، اقتصادی و فرهنگی بین کشور افغانستان و هندوستان و این میتواند رهگشای دهلیز اقتصادی هرات – دهلی باشد که کمک کننده به رشد اقتصادی دو کشور خواهد بود."

مسوولان میدان بین‌المللی هرات نیز می ‌گویند که میدان هوایی هرات در کنار سه میدان هوایی کابل ، مزارشریف و کندهار با معیارهای بین المللی سازمان هوانوردی برابر شده است و هم اكنون ظرفيت پذیرش ۴۰۰ مسافر در یک زمان را دارا میباشد.

اعظم عظیمی، رئیس ملکی ميدان بين‌المللی هرات، می‌گوید که هم اکنون هفته ای دو پرواز از میدان بین‌المللی هرات به ایران و هندوستان انجام میشود.

آقای عظمنی گفت "چهار میدان در افغانستان ثبت سازمان هوانوردی جهان است و همیشه میتوانیم از این چهار میدان به سمت کشورهای خارجی پرواز داشته باشیم چنانچه از همین میدان ها پروازهای حجاج را داریم و این را به جرات می گویم به زودی شاهد پروازهای کارگو هرات-دهلی خواهد بودیم."

همزمان جی پی سینگ، سرپرست قنسولگری هند در هرات، نیز می گوید که با فعال شدن دهلیز هوایی میان هرات و دهلی نو، کشورش علاقمند خریداری محصولات زراعتی خصوصاً انگور هرات است.

آقای پی سینگ در مورد گفت"این پرواز به بخش اقتصادی ولایت هرات هم بسیار کمک میکند، زیراافغانستان دارای یک انگور بسیار خوبی میباشد بخصوص انگور ولایت هرات.، زمانیکه تجار هرات از اینجا میوه جات تازه را به کشور هند صادر کنند و مردم هند از آن استفاده کنند، مطمئناً تجارت خوبی بوجود میاید."

تاجران هرات نیز می‌گویند شروع پروازهای مستقیم از این ولایت به کشور هندوستان می‌تواند زمینه گسترش روابط تجاری آنها با کشورهای بیرونی را بیشتر از گذشته فراهم کند.

حمیدالله خادم رئیس اتاق صنایع و معادن هرات به صدای امریکا گفت که سرمایه گذاران هرات میتوانند به تقاضای هند پاسخ مثبت دهند.

آقای خادم افزود "سرمایه گذاران هرات آمادگی عام و تام دارند. همانطور که شهرک صنعتی هرات به عنوان قطب صنعتی افغانستان عرض اندام کرده و محصولات افغانی ما نه تنها در مارکیت افغانستان، بلکه در مارکیت بیرون هم حضور دارد، و انتظار داریم که در ولایت هرات هم شاهد پروازهای میوه جات خشک و تازه و حضور محصولات خارجی در مارکیت هند باشیم."

شماری از باشنده گان هرات نیز پروازهای مستقیم از این ولایت به هند را راهکاری مناسب برای تبادله فرهنگ و برآورده شدن نیازمندی‌های مردم از جمله دسترسی به امکانات صحی عنوان میکنند.

شرکت های خصوصی هوایی در افغانستان همچنان می گویند که در نظر دارند به زودی پروازهای مستقیم هرات- دوبی و هرات-استانبول را از میدان هوایی هرات آغاز کنند.