خشونت‌قومی در شمال‌شرق هند سبب کشته شدن ۵۴ نفر شده است 

اردوی هند امروز هفتم می (۱۷ ثور) گفت که در نتیجهٔ خشونت قومی در ایالت مانی‌پور آن کشور تا اکنون از مرگ ۵۴ چهار نفر گزارش شده است.

خشونت‌ها در این ایالت که هفتهٔ گذشته پس از راهپیمایی یک گروه قومی آغاز شد تا اکنون سبب بیجا شدن ۲۳هزار نفر شده که، به گفتهٔ مقامات، همهٔ بیجاشدگان به پایگاه‌های نظامی منتقل شده اند.

در جریان این خشونت‌‌ها خانه‌ها و موترها به آتش کشیده شده و مقامات مجبور شده اند برای متفرق کردن جناح‌های درگیر از گاز اشک‌آور استفاده کنند.

اردوی هند گفته است که هزاران نظامی را به این ایالت اعزام کرده و به آنان دستور داده است تا در موارد فوق‌العاده افرادی را که دست به خشونت می‌زدند، هدف گلوله قرار دهند.

مقامات در این ایالت قیود برگشت و گذار را وضع کرده و جریان انترنت را نیز قطع کرده اند.

اردوی هند گفته است که در شهرک چوراچندپور قیود گشت و گذار را پس از آن رفع کردند که شب‌هنگام در آنجا آرامش برقرار بود. بیشتر خشونت‌ها در همین شهرک رخ داده است.

اردوی هند با استفاده از طیاره‌های بدون سرنشین و هلیکوپتر‌ها نظارت‌ هوایی را نیز در این ایالت افزایش داده است.

گروه‌های قومی، به شمول قوم کوکی‌، از شناسایی جامعهٔ مییتی منحیث اکثریت در این ایالت ناراضی است زیرا بر این اساس به این قوم، سهمیهٔ مشخصی از وظایف دولتی و فرصت‌های تحصیلی در کالج‌ها فراهم می‌شود.

شماری از اعضای قوم کوکی می‌گویند که اعضای اقوام دیگر آنان را در هر کجایی که می‌یابند هدف قرار می‌دهند و ادعا کردند که پولیس نیز با آنان کمک نمی‌کند.

شمال‌شرق هند از ده‌ها سال به اینسو شاهد نارامی‌های قومی و گروه‌های جدایی طلب بوده است؛ گروه‌هایی که خواستار خودمختاری بیشتر یا جدایی از هند اند. از دههٔ ۱۹۵۰ به اینسو،‌ در ایالت مانی‌پور حد اقل ۵۰هزار نفر در نتیجهٔ خشونت‌های قومی کشته شده اند.

تنش‌ها در این ایالت در جریان سال‌ها در حالی کمرنگ شده بود که گروه‌های مختلف قومی برای کسب قدرت بیشتر با دهلی جدید توافقاتی را امضا کردند.