ملل متحد: سیلاب‌ها در بدخشان جان ده نفر را گرفت

عکس: آرشیف

برنامه جهانی غذای ملل متحد می‌گوید که در نتیجۀ سرازیرشدن سیلاب‌های تازه در ولایت بدخشان ۱۰ نفر جان باخته و شماری از منازل مسکونی و جاده‌ها تخریب شده است.

برنامه جهانی غذا روز یکشنبه ۲۶ می (ششم جوزا) با نشر پیامی در شبکه ایکس نگاشته است که در سیلاب‌های اخیر در سراسر افغانستان ۸۰ هزار نفر متضرر شده اند.

تلویزیون ملی تحت ادارۀ طالبان به نقل از مقامات محلی این گروه در بدخشان گزارش داده است که ۱۰ عضو یک خانواده در نتیجۀ سرازیرشدن سیلاب در روستای مورچک از مربوطات حوزه چهارم امنیتی فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان، جان باختند.

مقامات طالبان در بدخشان گفته اند که تا اکنون جسد یکی از قربانیان از دریای کوکچه پیدا شده و تلاش‌ها برای یافتن اجساد دیگر جریان دارد.

از دهم ماه می به اینسو، سیلاب‌های مدهش تلفات جانی و خسارات مالی هنگفتی را در ولایات شمال‌شرق، شمال‌غرب و غرب افغانستان به بار آورده است. در این میان باشندگان ولایات بغلان، تخار، فاریاب و غور متحمل خسارات گستردهٔ جانی و مالی شده اند.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، ۳۴۷ کشته و بیش از ۱۶۵۱ زخمی در ولایات بغلان، بدخشان و تخار ثبت شده است. در ولایات شمالی از کشته شدن ۸۴ نفر، زخمی شدن پنج نفر و ناپدید شدن دست‌کم۴۰ نفر گزارش شده است. در کنار این، در زون غرب افغانستان، پنج نفر کشته شده و بیش از صد نفر زخمی شده اند.

اخیراً ادارۀ زنان ملل متحد (UN Women) نیز با نشر گزارشی از وضعیت سیلاب‌زدگان در شماری از ولایات شمال‌شرقی افغانستان گفته است که زنان و کودکان به طور نامتناسبی از این رویداد طبیعی متاثر شده اند، زیرا در هنگام بارندگی شدید در داخل خانه‌های خود بودند، در حالی که مردان به ساختمان‌های عمومی مانند مساجد پناه برده بودند.

در گزارش آمده است که مراقبت‌های اضطراری صدمات روانی، سرپناه، کمک‌های مالی و نقدی، اقلام غیرغذایی، مواد غذایی، و تسهیلات بهداشتی از نیازمندی‌های اساسی سیلاب‌زدگان است.

سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی گفته است که وضعیت در ولایات متاثر از سیلاب در شمال، غرب و شمال شرق افغانستان همچنان بحرانی است و به بسیج فوری منابع اضافی برای رسیدگی به نیازمندی‌های فزاینده بشردوستانه و صحی نیاز است.

سازمان ملل متحد این سیلاب‌ها را ناشی از تاثیرات تغییر اقلیم خوانده و گفته است که افغانستان یکی از ده کشور جهان است که تحت تاثیر شدید تغییرات اقلیمی قرار دارد، در حالی که برای مقابله با آن هیچ آمادگی ندارد.

حکومت طالبان از جامعه بین المللی خواسته است تا در اجرای پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی در افغانستان کمک کند.