پرواز امارات به کابل برگشت خورد؛ پروازهای فلای دوبی به کابل به تعلیق در آمد

خط هوایی امارات گفته است که به دلیل انسداد موقتی خط پرواز در میدان هوایی کابل، پرواز روز یکشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) آن شرکت به سمت کابل برگشت خورد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که طیارۀ بویینگ ۷۷۷ شرکت امارات روز یکشنبه با آنکه به فضای کابل رسیده بود، قادر به نشست نشد و دوباره به شهر دوبی برگشت.

یک سخنگوی شرکت امارات به خبرگزاری رویترز گفت: "وضعیت افغانستان را نظارت می‌کنیم و از نزدیک با مقام‌های مربوط همکاری داریم تا مصوونیت عملیات و خدمات ما تضمین شود."

خط هوایی امارات نگفته است که در پی این رویداد، آیا پروازهای آن شرکت به کابل متوقف شده است یا هم از سرگرفته خواهد شد.

در عین حال، شرکت فلای دوبی گفته است که پروازهای آن شرکت به افغانستان تا اطلاع بعدی به تعلیق در آمده است.

ساعاتی پیش از این، شرکت فلای دوبی گفته بود که یک طیارۀ بویینگ ۷۳۷ آن شرکت که روز یکشنبه به سمت کابل حرکت کرده بود، در نیمه راه به دوبی برگشت.

تا هنوز دلیل انسداد خط پرواز در میدان هوایی کابل مشخص نیست، اما در حال حاضر هزاران نظامی امریکایی در میدان هوایی کابل مستقر شده اند تا انتقال مصوون کارمندان امریکایی و نیز همکاران افغان قوای امریکایی را تسهیل ببخشند.

همزمان با این، یک هیات افغان، به شمول میر رحمان رحمانی، رییس ولسی جرگۀ افغانستان و شماری از رهبران پیشین جهادی از کابل به اسلام آباد پرواز کرده و در مورد وضعیت کنونی افغانستان با مقام‌های آن کشور صحبت کرده اند.

خبرگزاری رویترز از قول دپلومات‌های ناتو گزارش داده است که آن پیمان در فعال نگهداشتن میدان هوایی بین‌المللی کابل همکاری خواهد کرد.

این در حالی است که جنگجویان طالبان به دروازه‌های کابل رسیده، اما سخنگویان طالبان گفته اند که به جنگجویان آن گروه دستور داده شده است که وارد شهر کابل نشوند.

در همین حال، گزارش‌هایی نشر شده است که هیات جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان در مورد انتقال قدرت و ایجاد حکومت انتقالی، در قطر گفتگو می‌کنند.