نگرانی از گسترش پولیو با عودت مهاجرین افغان؛ کمپاین واکسین پولیو آغاز شد

به دنبال نگرانی سازمان جهانی صحت از گسترش واقعات فلج کودکان با عودت دسته‌جمعی مهاجران افغان از پاکستان، حکومت طالبان از راه‌اندازی کمپاین واکسین پولیو برای بیش از هشت میلیون و ۸۰۰هزار کودک خبر داد.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان امروز یکشنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این کمپاین فرعی با همکاری شرکای بین‌المللی در مناطق مختلف از ۲۵ تا ۲۸ دسمبر تطبیق می‌شود.

اما این وزارت افزود: "این کمپاین در ۴۲ ولسوالی زون شرق که با خطر جدی ویروس پولیو روبرو است از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ ماه دسمبر برای پوشش اطفال زیر سن ۱۰ سال، ادامه می‌باید. هدف این کمپاین واکسین کردن بیش از ۸.۸ میلیون طفل در مقابل ویروس وحشی پولیو می‌باشد."

سازمان جهانی صحت روز جمعه ۲۲ دسمبر (اول جدی) با اشاره به تصمیم دولت پاکستان مبنی بر اخراج یک میلیون و ۷۰۰هزار مهاجر افغان از این کشور گفت که روند بازگشت مهاجران افغان خطر مبتلا شدن کودکان به پولیو را افزایش داده است.

این سازمان به تاریخ ۱۲ دسمبر گفت که در سال روان میلادی شش مورد مثبت پولیو در ولایت ننگرهار ثبت شده است.

همچنان مقامات این سازمان گفته اند که ۴۶ نمونه محیطی ویروس پولیو در ولایات ننگرهار و کنر و اخیراً در قندهار، زابل، بلخ و کابل ثبت شده است.

آمار سازمان جهانی صحت نشان می‌دهد که پاکستان در سال روان میلادی شاهد ثبت شش واقعه مثبت پولیو و ۸۳ نمونه مثبت محیطی این ویروس بوده است.

این سازمان گفت که برای برنامه فلج کودکان در افغانستان یک طرح اضطراری را آماده کرده و تیم‌های صحی بیشتری را برای تزریق واکسین پولیو به کودکانی در امتداد مرز مستقر کرده است.

سازمان جهانی صحت افزود که در این راستا، نهادهای امدادرسان بین‌المللی مانند کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت با مراکز تطبیق واکسین همکاری نزدیک دارند.

متخصصان می‌گویند که پولیو یک بیماری ویروسی کشنده است که قابل درمان نیست و تنها توسط واکسین وقایه و محو می‌شود.

به گفتۀ آنان زمانی که کودکان به این بیماری مبتلا می‌شوند، یا تا آخر عمر فلج می‌شوند و یا هم از بین می‌روند.