نواز شریف از همه اتهامات اختلاس تبریه شد

نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان

یک محکمهٔ فدرال پاکستان روز سه‌شنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) حکم فساد اداری نواز شریف، صدراعظم پیشین آن کشور، را لغو کرد و این سیاستمدار کهنه‌کار را یک قدم دیگر به شرکت در انتخابات سراسری آن کشور که قرار است در ماه فبروری ۲۰۲۴ برگزار شود، نزدیک‌تر کرد.

شریف به خاطر جلوگیری از اجرای حکم ۱۰ سال زندان به اتهام فساد اداری، پس از چهار سال تبعید خودی در ماه اکتوبر سال روان میلادی از لندن به کشورش برگشت.

حزب نواز شریف، مسلم لیگ- نواز، می‌گوید که این سیاستمدار ۷۳ ساله پلان دارد که برای چهارمین بار برای کسب کرسی صدارت آن کشور در انتخابات پیشرو رقابت کند.

دو هفته پیش نیز محکمۀ پاکستان نواز شریف را در یک پروندۀ دیگر اختلاس تبریه کرد.

حزب نواز شریف روز سه‌شنبه از حکم محکمه مبنی برای تبریهٔ صدراعظم پیشین پاکستان استقبال کرد و ادعا کرد که شریف ''امروز از همه دعوا‌های حقوقی تبریه'' شده است و اتهامات فساد اداری ''جعلی'' علیه وی را رد کرد.

مریم اورنگ زیب، یک سخنگوی حزب مسلم لیگ-نواز،‌ در یک پیام ایکس نوشته است که ''اگر خداوند بخواهد، نواز شریف با رای مردم برای چهارمین‌بار صدراعظم خواهد شد.''

انتخابات سراسری پاکستان قرار است به تاریخ هشتم فبروری ۲۰۲۴ برگزار شود و اگر آموزن‌های حقوقی شریف بر طرف شود، انتظار می‌رود که صدراعظم پیشین پاکستان یکی از رقبای عمده در این انتخابات باشد. اما کارشناسان حقوقی می‌گویند که تبریه از محکومیت دو اتهام فساد اداری به معنای برگشت سیاسی شریف نیست.

نواز شریف پیش از این برای سه دوره غیر متوالی به حیث صدراعظم پاکستان ایفای وظیفه کرد. آخرین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی از کرسی صدارت برکنار شد و پس از آنکه به اتهام فساد اداری محکوم شد، برای ابد از فعالیت سیاسی محروم شد.

به تعقیب آن، محکمه مبارزه بر ضد فساد اداری در سال ۲۰۱۸ میلادی نواز شریف را به اتهام اختلاس به ۱۰ سال زندان محکوم کرد، محکومیتی که حالا از آن تبریه شده است.

نواز شریف در گذشته هیچگاهی دورهٔ صدارت خود را تکمیل نکرد، زیرا همه حکومت‌های وی لغو شده و یا با اتهام فساد اداری مواجه شد. اما شریف همواره ارتکاب هرگونه تخلف را رد و ادعا کرده است که اتهامات وارده علیه وی، انگیزهٔ سیاسی داشته است.

شریف همچنین نظامیان پرقدرت پاکستان را در برکناری‌اش از قدرت دخیل دانسته و ادعا کرده است که اردوی آن کشور به دلیل اختلافات، وی را سرزنش کرده است.

صدراعظم پیشین پاکستان ادعا می‌کند پس از آنکه در سال ۲۰۱۷ از قدرت کنار زده شد، نظامیان کشورش در انتخابات ۲۰۱۸ از عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان که حالا به دلیل اتهام فساد اداری در زندان به سر می‌برد، حمایت کردند.

عمران خان نیز که حالا دورهٔ سه سالهٔ زندان خود را به اتهام فساد اداری سپری می‌کند، با نظامیان پاکستان اختلاف دارد و ادعا کرده است که اتهامات علیه وی از سوی نظامیان کشورش کارسازی شده تا مانع برگشت وی به قدرت شوند.

بر اساس آخرین نظرسنجی در پاکستان، عمران خان ۷۱ ساله هنوز محبوب‌ترین چهره‌ٔ سیاسی آن کشور در بین مردم است. بر اساس این نظرسنجی، حزب تحریک انصاف عمران خان هنوز هم بزرگترین حزب سیاسی در پاکستان می‌باشد، حزبی که در سال ۱۹۹۶ میلادی اساس گذاشته شد.‌

با آنکه نظامیان پاکستانی همواره هرگونه مداخله در سیاست‌های داخلی آن کشور را رد کرده اند، قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پیشین پاکستان،‌ سال گذشته قبل از اینکه بازنشسته شود، در محضر عام اعتراف کرد که اردوی کشورش برای چندین دهه در مسایل غیرنظامی پاکستان مداخله کرده است، اعترافی که موجب انتقاد‌های شدید مردم شد.

باجوه در نومبر ۲۰۲۲ در جریان یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به افسران نظامی کشورش گفت که به باور او، اردوی پاکستان بر خلاف قانون اساسی،‌ در ۷۰ سال گذشته به صورت دوامدار در مسایل سیاسی دخالت داشته است.

باجوه در جریان این سخنرانی همچنین گفت: ''به همین دلیل اردو در فبروری سال گذشته تصمیم گرفت که در هیچ موضوع سیاسی دخالت نخواهد کرد.'' اما منتقدان این اظهارات باجوه را فقط یک ادعا خوانده اند.

پس از آنکه پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی استقلال خود را از بریتانیا به دست‌ آورد، نظامیان سه بار از طریق کودتا برای بیش از سه دهه‌ در آن کشور حکومت کردند.