پولیس فرانسه یک افغان را به اتهام ارتباط با طراح یک حمله تروریستی در امریکا، دستگیر کرد

عکس آرشیف

سارنوالان ضد تروریزم فرانسه روز شنبه ۱۲ اکتوبر (۲۱ میزان) گفتند که پولیس این کشور یک جوان ۲۲ ساله افغان را به اتهام ارتباط به طراح یک حمله تروریستی در روز انتخابات امریکا، در فرانسه بازداشت کرده است.

در بیانیه سارنوالی فرانسه آمده است که این مرد که روز سه شنبه در جنوب غرب فرانسه دستگیر شد، مظنون به داشتن ارتباط با گروه دولت اسلامی (داعش) می‌باشد.

به گفتهٔ مقامات فرانسه او با یک جوان ۲۷ ساله افغان که هفته گذشته در ایالت اوکلاهامای ایالات متحده به اتهام طرح حملۀ تروریستی در روز انتخابات پنجم نومبر در امریکا، دستگیر شد، ارتباط داشته است.

وزارت عدلیهٔ ایالات متحده، شام سه شنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان)، گفت که یک شهروند افغانستان مقیم ایالت اوکلاهاما به اتهام طرح حملۀ تروریستی در روز انتخابات پنجم نومبر در امریکا، دستگیر شده است.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نصیر احمد توحیدی، ۲۷ سال سن دارد و توطیه‌ای را روی دست داشت تا زیر نام گروه دولت اسلامی (داعش) در روز انتخابات حملۀ تروریسی را انجام بدهد.

بر اساس این اعلامیه،‌ توحیدی به اتهام توطیه برای حمایت از داعش و برنامه‌ ریزی برای حمله در ایالات متحده دستگیر شده است. او قصد داشت دارایی‌های خانواده‌اش را بفروشد، اعضای خانواده‌اش را به خارج منتقل کند و با استفاده از سلاح و مهمات کلاشینکوف حملهٔ تروریستی را انجام بدهد.

یک منبع نزدیک به این قضیه گفت که این دو مرد برادر اند، اما سارنوالان فرانسوی این موضوع را تایید نکرده اند.

مقامات امریکایی می‌گویند که مظنون مستقر در ایالات متحده از طریق شبکهٔ تلگرام با فرد که توسط ادارهٔ تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) به عنوان استخدام کنندهٔ داعش شناسایی شده، در تماس بوده است.

یک منبع قضایی نزدیک به قضیهٔ فرانسه گفت که ادارهٔ تحقیقات فدرال ایالات متحده به همکاران فرانسوی خود در مورد اطلاع دادند که منجر به دستگیری سه نفر ۲۰ تا ۳۱ ساله در جنوب غرب فرانسه شد.

به گفته سارنوالان، مظنون اصلی در بازداشت به سر می‌برد، اما دو تن دیگر آزاد شده اند.