نشست وزرای گروه جی۲۰ در هند؛ اوکراین محور بحث خواهد بود

وزارت خارجهٔ هند می‌گوید که تنش‌های جیوپولتیک ناشی از جنگ اوکراین در محور نشست وزرای خارجه ۲۰ کشور صنعتی بزرگ جهان (جی-۲۰) که روز پنجشنبه دوم مارچ (۱۱ حوت) در دهلی جدید برگزار ‌می‌شود، قرار خواهد داشت.

وینای کواترا، وزیر خارجهٔ هند روز چهارشنبه اول مارچ در یک کنفرانس خبری گفت: "بله، با توجه به ماهیت و وضعیت در حال انکشاف در تنش روسیه و اوکراین، طبیعتاً این موضوع مهمی برای بحث خواهد بود."

به گفتهٔ این وزارت علاوه بر جنگ اوکراین، تنش‌ها بین واشنگتن و بیجنگ که پس از سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی توسط ایالات متحده در ماه گذشته افزایش یافته است، نیز بخش مهمی گفتگوهای این نشست خواهد بود.

با این حال، برخی از تحلیلگران می‌گویند که نشست وزرای خارجهٔ جی-۲۰ می‌تواند تکرار تنش‌های باشد که باعث شد نشست وزرای مالیه این گروه هفتهٔ گذشته بدون صدور بیانیه‌ای مشترک پایان یابد.

وزرای مالیه ۲۰ کشور بزرگ صنعتی جهان به دلیل اختلاف در مورد جنگ اوکراین نشست دو روزه‌ در هند را روز شنبه ۲۵ فبروری (ششم حوت) بدون صدور بیانیهٔ مشترک به پایان رساندند. روسیه و چین در مذاکرات گروه جی- ۲۰ از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری کردند و مسکو کشورهای غربی را به بی‌ثبات کردن نشست گروه جی۲۰ و "ضد روسیه" بودن متهم کرد.

اما جوزسب بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا در دهلی جدید به خبرنگاران گفت: "این جنگ باید محکوم شود. امیدوارم، مطمئن هستم که از ظرفیت دپلوماتیک هند استفاده خواهد شد تا به روسیه بفهمانیم که این جنگ باید پایان یابد."

روسیه نیز به نوبه خودگفته است که جی-۲۰ را یک مجمع معتبر می‌داند "که در آن تصامیم اجماع متوازن باید به نفع تمام بشریت اتخاذ شود."

سفارت روسیه در دهلی جدید اواخر روز سه شنبه در بیانیه‌ای ایالات متحده و متحدانش را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که "سیاست های مخرب" آنها از قبل " جهان را در آستانه فاجعه قرار داده است، باعث عقبگرد در توسعه اقتصادی-اجتماعی شده و وضعیت فقیرترین کشورها را به طور جدی تشدید کرده است".

هند که امسال ریاست گروه جی-۲۰ را بر عهده دارد باوجود چالش‌های دپلوماتیک، ابراز خوش بینی کرده که این نشست بر مشکلات بسیاری از کشورها مانند امنیت غذا، انرژی و کود کیمیاوی، مسایلی که دهلی نو در دوران ریاست جی۲۰ با آن روبه رو است، تمرکز خواهد کرد.